Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. szeptember 26., hétfő

Vajas péksütemények: szezámmagos, mákos, és parmezános - oregánós kiflik, mini sajtos bagettek






Gyerekzsúrokra kézenfekvő, és trendi a pizza rendelés, de szerintem házilag is lehet hasonló sikert aratni akkor is, ha nem pont pizzát sütünk. Nálam aztán van választék pizzából, sőt, mi több, számtalan elkészült pizza receptem még bemutatásra sem került.

Az én drága keresztlányom szeptembertől a fővárosban tanul, megbeszéltük, hogy összejövünk a hétvégén egy kis élménybeszámolóra. A barátnőm is hazatért Spanyolországból a kisfiával, már alig vártuk, hogy összejöhessünk.

Összehívtam hát őket egy kis társasjátékozásra és beszélgetésre a hétvégén. Ebéd utánra szólt a meghívás, úgyhogy uzsonnával készültem. A barátnőm a kelt tésztáim nagy rajongója – legyen az pizza, kalács, kenyér vagy hamburgerzsömle – viszont tudom róla, hogy nagy kifli rajongó. Úgyhogy erre az alkalomra egészen frissen sült kifliket és mini sajtos bagetteket álmodtam meg, gondoltam készítek hozzá valamilyen kencét - krémet vagy pástétomot, sok-sok zöldséggel.

Megint egy új receptet raktam össze a péksüteményekhez, valahogyan nekem nem megy ez a „jól bevált, újra megsütöm” szemlélet, no, majd lehet, hogy később.

Hozzávalók 24 db péksüteményhez:

50 dkg rétesliszt (finomliszttel kiváltható)

50 dkg finomliszt (kiváltható rétesliszttel)

5 dkg friss élesztő

2 dl langyos tej

4 dl kéz meleg víz

4 teáskanál só

1 evőkanál porcukor

20 dkg krémesre olvasztott vaj

A szóráshoz: mák, szezámmag, morzsolt oregánó, frissen reszelt parmezán (jelen esetben pecorino romano) 8 dkg sajt (ementáli, gouda, nagylyukú stb.)

Kelesztőtálba szitáltam a kétféle lisztet és kis mélyedést készítettem a közepébe. Belemorzsoltam az élesztőt, hozzáadtam a porcukrot és felöntöttem kb. 1 dl tejjel. 15 perc múlva hozzáadtam az összes hozzávalót és összeállítottam a tésztát. Letakarva 10 percig pihentettem, majd olajos felületen finoman, de alaposan megdagasztottam. Addig dagasztom, míg el nem kezd ragadni a munkalaphoz.

1 óra alatt duplájára kelesztettem, majd alaposan lisztezett felületre borítottam. 3 részre osztottam, egy-egy cipót formáztam belőlük. Kettőt letakarva kisebb deszkára raktam a harmadikat pedig a nagy deszkán 3-4 mm magasra, kör alakúra nyújtottam.

8 részre vágtam és egyenként még hosszában átnyújtottam. A széles végétől feltekerve kiflit formáztam belőlük és sütőpapírral bélelt tepsire raktam. Ugyanígy jártam el a második cipóval is. (Kifli formázása itt.)

A harmadik cipóból mini sajtos bagetteket terveztem. A cipót rúdra formáztam és 8 részre vágtam. Egy-egy kis cipót formáztam belőlük. Hetet félreraktam a kisebb, lisztezett deszkára és letakartam. Egyenként rudat formáztam belőlük, melyet itt mutattam be korábban fázisfotókkal. (Szorított az idő, így kevesebb képet készítettem a dagasztás, formázás közben. A legutóbbi - óriáskiflik esetében- hasonló szórást alkalmaztam, ebbe itt lehet belenézni.)




A tepsiket letakartam ruhával és jelen esetben betettem – az egyes fokozaton működő – hűtőbe, mert még készültünk elmenni itthonról és csak frissen akartam kisütni őket.

Egyébként úgy 45 percet keltek volna még szobahőmérsékleten és akkor mentek volna a sütőbe.

Amikor hazaértünk kivettem a hűtőből a tepsiket. Felmelegítettem 200 C fokra a sütőt. Tepsinként készítettem elő a péksüteményeket a sütésre.

Alaposan megfújtam hideg vízzel, megszórtam a rávalókkal külön-külön: a kifliket mákkal, szezámmaggal, oregánóval és parmezánnal, a mini bagetteket durvára reszelt sajttal – és betettem a sütőbe. 20-25 perc alatt sütöttem enyhén pirosra, kívül ropogósra, belül finom puhára őket.

Hagytam langyosra hűlni, majd feltálaltam a pástétomokkal és zöldségekkel uzsonnára, de erről legközelebb számolok be.

A kiflik különösen finom ropogósak, a mini bagettek pedig belül különösen puhák, foszlósak voltak. A barátnőmnek csomagoltam néhány kiflit, valamint a mini sajtos bagettekből készült másnap útravaló az én kis bajnokomnak. Hiszen vasárnap megint bajnokság volt. Ügyesen focizott!

24 péksütemény 2 nap alatt elfogyott. Ma éppen kenyeret sütök a frissen sült kolbászhoz és a körömpörkölthöz. Kizárólag ínyenceknek! :)

A napokban azért készült néhány könnyebb, olasz étel is, hiszen fő a változatosság. Az egyik, igazi klasszikus. Ígérem, szép sorjában minden elkészült ételt bemutatok.

8 megjegyzés:

  1. Nagyon jól néznek ki, én is kezdtek rákapni a péksüteményekre..:)

    VálaszTörlés
  2. Kedves Lányok!
    Köszönöm szépen! Örülök annak, hogy a nagy sietség ellenére jók lettek a képek is. A belőlük készült szendvicsekről is egészen jók lettek, azt majd holnap "dobom be a közösbe"! :))

    VálaszTörlés
  3. Egyik finomabb, mint a másik. :)))

    VálaszTörlés
  4. Nagyon guszta az összes! Felvettem a listára! (egyébként a bagettet is megcsináltam, csak még nem volt időm leírni, isteni volt! Köszöntem)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails