Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. november 4., péntek

Finom tejes kiflik: a hagyományos, ropogós





Ahogyan a tejes kifli variációk első részénél elmeséltem már, mindig próbálkozok újabb és újabb péksüteményekkel. Bármilyen finomak is, melyek már elkészültek, mégis mindig kipróbálok valami újat.
Ugyanebből a tésztából készültek és nagyszerűen sikerültek a sós-köményes egyenes kiflik, belül lazák, foszlós lettek a kiflik, ennél a bejegyzésnél meg lehet nézni.
Egymás után sütöttem a különböző formájú és ízesítésű kifli variációkat, jó kis menet volt, de megérte. Összesen háromféle kiflit sütöttem, úgyhogy még lesz egy verzió.
Az alaptészta megegyezik a sós-köményes egyenes kiflik tésztájával.

18 db kiflihez:

25 dkg rétesliszt
30 dkg finomliszt
3 dl tej
3 dkg élesztő
1 evőkanál porcukor
1/2 evőkanál (2 teáskanál) finom só
4 dkg vaj
1 tojás
3 evőkanál olívaolaj (ebből 1 a dagasztáshoz)

A lisztet átszitáltam és fészket készítettem a közepében. Belemorzsoltam az élesztőt, hozzáadtam a porcukrot, felöntöttem 0,5-1 dl langyos tejjel és megfuttattam az élesztőt. Kb. 15 perc alatt. Hozzáadtam az összes hozzávalót egy evőkanál olívaolaj kivételével és összeállítottam a tésztát. 10 percig letakarva pihentettem. Rácsorgattam az olívaolajat és könnyedén, de alaposan megdagasztottam. 10 percig, szép fényesre, bársonyosra. Duplájára kelesztettem kb. egy óra alatt.
Könnyedén átgyúrtam, majd 3 részre osztottam a tésztát. Kettőt lefedve félretettem, egyet pedig kinyújtottam 2-3 mm vastagra. 6 részre osztottam, és még egyszer átmentem rajta egyenként a nyújtófával.
A tészta cikkeket a szélesebb végétől szorosan feltekertem, kifli formára igazítottam és sütőpapírral bélelt tepsibe tettem. Már vettem is elő a következő cipót és nyújtottam.
Amikor az első adag kifli jó 30 percig kelt, akkor bemelegítettem a sütőt 170 C fokra, az még úgy 15 perc. Megkentem a kifliket tejjel, megfújtam alaposan hideg vízzel, és betettem a sütőbe. 18 percig sütöttem őket.






Könnyű, finom, foszlós belül, de kívül ropogós kifliket sütöttem. Ezt sütöttem utoljára, most azt mondom, ez a legfinomabb! :)


43 megjegyzés:

  1. A telő (dagadó) holdra mondom, gyönyörű :-)

    (Minthogy a croissant ezt - is - jelenti. Annak idején először csodálkoztam, miért írták a falra ezt: "Zöld kifli". Aztán rájöttem, hogy ez a Vöröskereszt neve - például Algériában :-) A keresztet ugye annyira kedvelik, mint ördög a szenteltvizet, a zöld meg a Próféta színe, ezért szent szín - nem is ajánlatos tréfálni vele.)

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűek! :) Megsütöttem, nekünk is nagyon ízlett. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Örülök, hogy a "profiknak" is bejött! :))

      Törlés
  3. Előkészítve, holnap tudom írni hogyan sikerült.

    VálaszTörlés
  4. Köszönet a receptért! Isteni finomra sikerült!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen! Megnéztem a "kicsikéket", nagyon guszták lettek! :))

      Törlés
  5. Szeretném megkérdezni milyen fajta kenyérlisztet használsz. Sok oldalon a tótkomlósi lisztre esküsznek de azt nem lehet Szabolcs megyében kapni. Előre is köszönöm ha válaszolsz! Ja a kovászt az útmutatásaid alapján elkezdtem készíteni. A következő kenyeremet abból fogom sütni. Üdv Vali

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A helyzet az, hogy kipróbáltam a tótkomlósi lisztet és nem is tudom ...
      Mostanában a Nagyi titka liszttel sütöm a legjobb kenyereket. Éppen tegnap vettem egy raklappal igen olcsón, akcióban. Az Intersparban.

      Tegnap én is bekészítettem egy adag új kovászt, nagyon szépen bugyorog máris. Össze karom hasonlítani a friss kovászból sült kenyeret az altatott kovásszal készülttel. Kísérletezem.
      Ha van kérdésed írj, igyekszem gyorsan válaszolni! :)

      Törlés
  6. Liszttel kapcsolatban szeretném én is kérdezni, BL55, BL80, mi a különbség?
    Pl. a tejes kiflit megsütöttem BL55-tel, na nem is lett olyan szép....
    De megettük mert finom volt, bár az én családomban ez az órákig kelesztés nem megy valami egyszerűen, csak akkor ha nincsenek itthon.

    VálaszTörlés
  7. A péksütemények, kenyerek vagy a pizza tészta kenyérliszttel, rétesliszttel keverve "jobban működnek". Más a sikértartalma és az őrlés finomsága, abban különböznek, nagy szakértője nem vagyok a témának.
    Elméletileg finomliszttel is jól kell, hogy működjenek ezek a receptek, gyakran a körülmények is közrejátszanak, nem csak a liszt minősége.
    Az élesztő, a hőmérséklet vagy a páratartalom például.
    Nekem sem egyformán sikerülnek mindig a kelt tészták, de ezzel mindenki így van szerintem. Becsúszhat egy-egy alul vagy túlkelt tészta is, szerintem kár csüggedned.
    Remélem valamicskét azért segítettem a kérdésben ... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ... még valami. A rétesliszt például kevesebb vizet vesz fel, ezért, ha kiváltod egy receptben finomliszttel, akkor kicsit több vizet kell hozzáadnod.
      Íme egy példa, amikor átírtam egy kifli receptet réteslisztre:

      http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com/2011/11/majdnem-hot-dog-virslivel-toltott.html

      http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com/2011/12/szilveszteri-menuajanlat-kolbaszos.html

      Konkrétan a rétesliszt mennyiségét növeltem egy kicsit a receptben ...

      Törlés
  8. Kedves Alexa!

    Talán fura lesz a kérdésem (még kezdő szakács vagyok nagyon :) ) de engem az érdekelne, hogy amikor a nagy, kinyújtott, kerek lapot felvágtad 6 cikkre, akkor kb. mekkora méretű háromszögeket kaptál? Tegnap elkészítettem a tésztát, éjszakára pedig beraktam a hűtőbe. Szépen meg is kelt, kinyújtottam (bár kissé nehézkesen ment), de nekem valahogy nem lettek ilyen szép nagyok a kiflik (pedig 6 részre vágtam és igyekeztem 2mm vastagra csinálni) :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A helyzet az, hogy a kelesztés alatti hűtés befolyásolhatja a tésztát.
      Én úgy készítettem volna el, hogy megkelesztem, megformázom és akkor teszem be a hűtőbe, hogy reggel frissen tudjam kisülni.

      Sajnos nem tudom a méreteket, mert nem jegyeztem fel. Viszont elég sokan megsütötték a fentiek szerint és nekik is hasonló lett a végeredmény, úgyhogy én abban látom a "bibit", amit leírtam.
      Ha máskor reggel akarod kisütni, akkor formázva tedd be a hűtőbe. Fóliával fedd be és reggel vedd ki időben, hogy szobahőmérsékleten tudd kisütni.

      Egyébként pedig csak kérdezz, szívesen válaszolok! :)

      Törlés
    2. Köszönöm szépen a választ :) Közben végig gondoltam a dolgokat és én is arra jutottam, hogy több időt kellett volna hagynom ahhoz, hogy szobahőmérsékletű legyen. Meg a hétvégén voltunk nagyiéknél, így kifaggattam őt is a kifligyártás rejtelmeiről és ő is ezt mondta. Így hát a többség győzedelmeskedik :)....a hűtő a hunyó. Köszönöm a segítséget mégegyszer

      Törlés
  9. "nemvagyokmesterszakacs" ...biztos?

    Itt minden olyan gyönyörű! Gratulálok, szép munka! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :)) ... köszönöm szépen! Isten hozott nálam! :)

      Törlés
  10. Bármit megadnék a 23 évvel ezelőtti áfész sós ropogós kifli receptjéért!!
    Ami kis cserepekben hullámozva rogyott össze, mint a sekély pocsolyán a vékony jég, nem beszakadva, mint a tó jege.
    Minden ajánlott boltba elmentem, amit csak "felfedezett" valaki, de messze van mindegyik az álomtól.
    Hátha itt tud valaki valamit?! Bármit!!
    Kukac

    VálaszTörlés
  11. Minden gyönyörüüüü!!
    ...bizonyára finom is,most én is kedvet kaptam kiflit sütni,de csak azért nem a kenyeret,mert még nincs kész a kovászom... :-(
    Kérdésem lenne: mi lesz a maradék oliva olajjal?
    Sehol sem találom a receptben...
    Örülnék a válasznak,bár már nem fog valószínüleg segíteni.

    Köszönöm: Maja Himmer

    VálaszTörlés
  12. Most sült ki a kifli. Nagyon köszönöm a receptet!!!
    Szuperül néz ki és nagyon finom is!!!!

    VálaszTörlés
  13. Véletlenül találtam erre az oldalra. Nagyon jónak sőt talán a legjobbnak találom mivel még képek is vannak. Én sem teszem az asztalra a családom elé csak amit én készítek. Már kell is a kiflim és nagyon jónak találom de az az egy evőkanál só szerintem rengeteg. Én a 1.70kg-os kenyeremhez teszek 1.5 evőkanál sót. Reggelire készítem a családnak ezt a kiflit. :) Köszi! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Egészségetekre!

      Javítottam! Köszönöm az észrevételt! :)

      Törlés
  14. Kedves Alexa!

    A tejes kifli készítését egy idős pék bácsitól tanultam (a nyújtás és feltekerés technológiájával együtt), grammra pontosan ezt a receptet tanította, kivéve az olaj hozzáadását. Mindig sikerül, isteni finom...
    Fel lehet dobni úgy ezt a receptet, hogy füstölt virsli darabokat tekerünk a kiflikbe és füstölt sajttal szórjuk a tetejét.

    Üdvözlettel:
    Pippo

    VálaszTörlés
  15. Kedves Alexa!
    Szeretném ma megsütni a kiflidet, de sajnos én se tudom, hogy a maradék 2 evőkanál olajjal mi lesz? Azt értem, hogy 1 evőkanállal kell a tésztába, de a maradék kettő az mibe kell??? Láttam, hogy már más is kérdezte, de nem jött rá válasz :(
    Köszönettel Timi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Timi!

      "3 evőkanál olívaolaj (ebből 1 a dagasztáshoz)

      A lisztet átszitáltam és fészket készítettem a közepében. Belemorzsoltam az élesztőt, hozzáadtam a porcukrot, felöntöttem 0,5-1 dl langyos tejjel és megfuttattam az élesztőt. Kb. 15 perc alatt. Hozzáadtam az összes hozzávalót egy evőkanál olívaolaj kivételével és összeállítottam a tésztát. 10 percig letakarva pihentettem. Rácsorgattam az olívaolajat és könnyedén, de alaposan megdagasztottam. 10 percig, szép fényesre, bársonyosra. Duplájára kelesztettem kb. egy óra alatt."

      Üdv,

      Alexa

      Törlés
  16. Kedves Alexa!
    Ne haragudj, asszem elkezdte valami sütni a hajamat és kiszőkültem :))))
    Nagyon köszönöm kedvességedet :))

    Üdv Timi

    VálaszTörlés
  17. Nagyon koszi a receptet! Londonban sajonos nincs illetve még nem találtam rá, hogy lenne kifli, így nekem kell varázsolni a hazai ízeket, és ezzel a receptel sikerult meglepetést okoznom mind a családomnak, és mind a barátaimnak, olyannyira, hogy egyik este csináltam egy adagot, másnap délután ezt megduplázva készítettem el, és mindkétszer isteni lett, persze el is fogyott még melegen. Két sutés kozben olyan kérdés is volt, hogy mikor lesz már kész a kovetkezo adag! :) Szóval hálás koszonet!

    VálaszTörlés
  18. Kedves Alexa!
    Abszolút kezdő vagyok a "műfajban" és végig olvasva a receptet a "megfújtam alaposan hideg vízzel" résznél összezavarodtam :-) Mit jelent ez pontosan?
    Várom válaszod és előre is köszönöm! j.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erre én is kíváncsi lennék!Pedig már nem számítok kezdőnek a főzésben! :D

      Törlés
  19. Nagyon szépen köszönöm ezt a csodálatosan finom régi /nosztalgikus/ ízű kifli receptet. A családom minden nap ezt várja tőlem, olyan finom.
    Ajánlom kezdő háziasszonyoknak is.

    VálaszTörlés
  20. Én is a "megfújtam hideg vízzel" -re lennék kíváncsi, ezt hogyan kell csinálni?

    VálaszTörlés
  21. Kedves Alexa!
    Köszönöm a receptet, szuper! Van még mit gyakorolnom, de a 3 gyerkőcöm és a férjem nagyon örült neki. :) Nagyon finom ropogós kívül és puha belül. A facebook-on tettem is fel fotót! :) Nagyon tetszik az oldalad.

    VálaszTörlés
  22. Az első kovászos kenyeret megsütöttem, valami csoda már évek óta csinálok kenyeret öreg tésztával és élesztővel, de a kovász az más. Most ezt a kiflit is kell próbálnom, mert eddig csak a pihe puha félét csináltam, nálunk nem fogy semmi ami bolti, de nekem ez nem teher, mert imádok a konyhában lenni...

    VálaszTörlés
  23. Most kelnek a kiflik, egy kis házi füstölt kolbászkarikával dúsítottam őket, már alig várom, hogy kisüljenek...:))
    Köszi a szuper receptet! Gyakran el fogom készíteni az biztos! :)
    Egy szomszédos faluból találtam RÁD...de jó!!!H- szovátról
    Szia Szép napot*.*

    VálaszTörlés
  24. U.i.: kíváncsi vagyok a kovászos kenyeredre is, megnézem hamarosan!! :)))

    VálaszTörlés
  25. A megfújtam hideg vízzel az nálam úgy működik, hogy van 1 kis virág permetezőm ami finoman porlaszt ezzel szoktam lefújni. Persze másra ezt nem használom.

    VálaszTörlés
  26. Köszönöm a receptet! Ma megsütöttem, sokkal finomabb mint a bolti kifli.

    VálaszTörlés
  27. Én most sütöm az enyém, csak rozslisztből és kecsketejből (a férjem glutén- és laktózérzékeny). Remélem, jól sikerül, a képeket elnézve már alig várom, hogy készen legyen :) Majd beszámolok az eredményről.

    VálaszTörlés
  28. Azt szeretném kérdezni hogy, 170 fok ugye légkeverés nélkül?
    Nekem ugyanis 35 perc alatt sült meg barnàra alsó-felső sütéssel.

    VálaszTörlés
  29. Ennel jobb receptet meg nem talaltam! Köszönöm! ��

    VálaszTörlés
  30. Én ma már nem szoktam kenyeret sütni, pláne enni, de ezek megtetszettek :) Abszolút kezdő vagyok a kiflisütésben, mindössze kenyeret sütöttem pár évtizedig. Nos, remekül bevált a recept. Roppant finom kiflik lettek, csak pirosabbak, mert én tojással kentem le őket. Fehér és teljes kiőrlésű tönkölylisztet használtam (sokkal több fehéret), mert itthon sosincs más és ez bejött nekünk, cukrot pedig sosem használunk kenyérsütéskor, most sem
    tettem. S mivel tejet nem fogyasztunk, kókusztejet használtam. Roppant finomak lettek a kiflik, egy kis sajttal töltve különösen jók a páromnak reggelire. Nekem pedig élmény volt újra kelt tésztával dolgozni, annyira gyönyörűek, lehetek kicsit ügyetlen is, a kelés kiigazítja :). Köszi a receptet, ezt még jópárszor meg fogom sütni.

    VálaszTörlés
  31. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails