Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. október 2., vasárnap

Kakaós csiga. Most mézzel és friss dióval




A kisfiam kedvéért készült most kakaós csiga. Hétvégén szinte mindig focibajnokságon van, igyekszem egy kis édes jutalommal is a kedvében járni. 4 gólt is rúgott a tegnapi bajnokságon, igazán megérdemelt egy kis kényeztető finomságot.

Nem készítettem nagy adagot, hiszen mint minden kelt tészta a kakaós csiga is frissen a legfinomabb. Már annyira leegyszerűsítettem a receptet, hogy hipp-hopp, frissen összeállítok egy újabb adagot, ha megkívánja.

12 db közepes csigához:

30 dkg finomliszt

1,2 dkg élesztő

1,5 dl langyos tej

1 teáskanál porcukor

5 dkg nádcukor

4 dkg nem meleg olvasztott vaj

1 tojássárgája

1 csipet só

A krémhez: 5 dkg olvasztott vaj, 2 evőkanál akácméz, 3 evőkanál cukrozatlan kakaópor (minél jobb minőségű)

5 dkg durvára vágott dióbél



3-4 dkg olvasztott vaj és 1 dl forró cukros-vaníliás tejszín a csorgatáshoz


Az élesztőt megfuttattam a porcukorral a langyos tejben. A vaj kivételével összeállítottam a tésztát a hozzávalókból, majd összedolgoztam a vajjal is. 10 percig könnyedén dagasztottam a puha, de rugalmas és igazán selymes tésztát. Úgy 45 perc alatt duplájára kelesztettem ruhával lefedett kelesztőtálban.




Kinyújtottam a tésztát 3 mm vastag téglalapformára.

(Tanulság: a tészta szélét még nyújthattam volna vékonyabbra, illetve minél hosszabbra nyújtom a tésztát, annál sűrűbb lesz a csigaforma. De így is szép, mutatós lett.)

Közben elkészítettem a kakaós krémet. A vajat megolvasztottam, elkevertem a mézzel és a kakaóporral. Vártam, míg szinte elkezdett dermedni, ekkor lapáttal egyenletesen elkentem a tészta tetején. Megszórtam a vastag pengéjű késsel durvára vágott friss dióbéllel és a rövidebbik vége felől feltekertem.







Az így kapott rudat 2 cm magas korongokra vágtam és a vágott felükkel felfelé – a közepét kissé kifelé nyomva – sütőpapírral bélelt tepsire raktam jókora távolságra egymástól, mert még alaposan megnőnek az utolsó kelesztés és sütés alatt.

Fontos! Amikor vágom a rúdból a 2 cm-enként a korongokat, akkor minden egyes szelet után vizes ruhával megtörlöm a vastagpengéjű kést, hogy ne maszatolja össze a következő csigát.

Ez a tészta nem olyan lágy, így jól lehet vele dolgozni. A krém szinte dermedt állapotban kerül a tésztára, így szépen rásimul és könnyű vele bánni a következőkben. Mindössze a kés pengéjét kell „tisztán” tartani!




20 perc elteltével meglocsoltam egy-egy bő teáskanál olvasztott vajjal a csigákat, és betettem az első tepsi csigát a hideg sütőbe. 180 fokra állítottam a sütőt és 20 perc elteltével meglocsoltam a csigákat egy-egy evőkanál forró – cukros-vaníliás – tejszínnel. Még úgy 5-7 percig sütöttem őket.

A második tepsi csigát, melyet már előmelegített sütőbe tettem, kb.15 perc múlva locsoltam meg a tejszínnel és úgy 5 perc múlva már készre sültek. Nem érdemes túlsütni, de az sem jó, ha „tésztás” marad a közepe.

10-15 perces pihentetés után már fogyaszthatóak.

Szépek is és finomak is lettek a csigák. Az olvasztott vajtól és a mézes csokoládékrémtől szép fényesek is lettek. A piacon vettem jó adag friss, idei dióbelet, még annyira finom zsenge, hogy kihagyhatatlan volt a csigából.

Legutóbb mandulával készítettem a kakaós csigát, de talán dióval még finomabb lett. Mondhatom, nagy sikere volt.





2 megjegyzés:

  1. ...mikor -közel két évtizeddel ezelőtt- mentem a pékhez, kérdeztem a gyerekeket, mit hozzak? "-Két nagy barna állatot!" Na, ez volt a kakaós csiga... :))
    ...Örömmel járnék a pékségedbe...

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails