Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2015. november 11., szerda

Ropogós bajor csülök káposztával – komótosan, cserépben


Olyan gyönyörű, sovány csülköt kaptam a piacon, hogy felhívás volt keringőre J 

Gyorsan elmentem a kedvenc káposztásomhoz is és vettem 1 kg enyhén savanyított szálas káposztát. Enyhén füstölt mangalica szalonnám volt még otthon, hagymán, fokhagymán, borsféléken és babérlevélen kívül nem is kellett más a boldogsághoz és egy jó kis komótosan készült ropogós bajor csülökhöz savanyú káposztával J

Hozzávalók 2-3 adaghoz

1 nagyobb, sovány bőrös hátsó csülök
1 kg enyhén savanyított szálas káposzta
5 dkg mangalica kolozsvári szalonna
1 fej vöröshagyma
1 fej fehér hagyma
1 fej fokhagyma
10 szem fekete bors
3 szem szegfűbors
3 babérlevél
2 evőkanál Himalája só

A csülköt alaposan lesikáltam, mély cserépbe raktam, felöntöttem a cserép 2/3-ig hideg vízzel. Hozzáadtam a csak külső héjától megfosztott, felül kereszt alakban bevágott vöröshagymát, 2 gerezd kivételével a megtisztított fej fokhagymát, borsokat, 2 babért, sót. A cserepet alufóliával szorosan befedtem és rátettem a cserépedény fedelét.
160 C fokra előmelegített sütő aljába tettem a cserepet és óránként a csülköt megforgatva összesen 4 órán át pároltam légkeverésen.
Az utolsó fordításnál kimertem a csülök párolólevéből 2-3 dl-t.

Az utolsó forgatás után előkészítettem a káposztát.
A mangalica szalonnát felkockáztam és mély fazékban félig kisütöttem a zsírját. Hozzáadtam a vékony fél karikára vágott fehérhagymát és megdinszteltem. Hozzáadtam a két gerezd zúzott fokhagymát és végül az előre kissé átmosott és nagyon alaposan kinyomkodott szálas káposztát.
A káposztát folyamatos keverés mellett kissé megpirítottam, majd hozzáadtam a csülöklevet és fedő alatt előpároltam. Nem kell teljesen megpárolni, mert még a csülökkel együtt megy vissza a sütőbe.
Végül levettem a fedőt és magas hőn elpárologtattam a maradék levet alóla.


Egy másik, alacsony peremű cseréptálba kanalaztam a káposztát, majd két lapáttal óvatosan átemeltem a közben puhára párolt csülköt úgy, hogy a húsos fele kerüljön alulra. 


Közben 220 C fokra bemelegítettem a sütőt és betoltam a csülköt a káposzta ágyon a sütőbe, közepes bordamagasságra.
A csülök párolólevét leszűrtem és hagytam ülepedni, hogy a tetejéről le tudjak merni úgy egy dl zsírosabb levet, mert ezzel akartam kenegetni sütés közben.

Úgy 15-20 percenként szilikon ecsettel megkenegettem a csülök bőrét és hagytam, hogy pirosra, ropogósra süljön a bőre. Úgy 50-60 perc alatt sült körbe.


Ahogyan a káposztára folyt a csülök kiolvadó zsírja valami fantasztikusan bebalzsamozta a sült-párolt savanyú káposztát. 




A csülök bőre egészen vékonyra és fantasztikusan ropogósra sült, míg belül puha, omlós és ízes lett a párolástól. Viszont, a hosszadalmas cserépben történő párolástól teljesen épen maradt a hús textúrája, nem lett főtt hús belőle, nem roncsolódtak a rostok.


Mondjam azt, hogy tökéletes lett? Nos, igen! J





3 megjegyzés:

  1. Örülök,hogy írtál😊
    Ki fogom próbálni

    VálaszTörlés
  2. Én is örülök :)
    Remekeltél, ez látványra is fantasztikus!!! Én többnyire elektromos kuktában klszítem, de az nem lesz ilyen csábító sült-színű, bár omlós, finom, szinte tökéletes és szintén jó sok fokhagymával szeretem :)

    VálaszTörlés
  3. Ezt a kaját ettem Fertőszéplakon a Polgármester vendéglőben. Akkora volt az adag, hogy a maradékot becsomagoltattam, s még kétszer jóllaktam belőle, pedig köztudott, hogy "beles" vagyok.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails