Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2013. augusztus 24., szombat

Ropogós kifli és császárzsemle





Hirtelen felindulásból sütöttem egy kis kosár péksüteményt reggelire és szendvicsekhez. Egyszerű tésztát dagasztottam, de mondhatom, hogy telitalálat lett! A péksütemény – is – frissen a legfinomabb így csak 8 db-ra terveztem a mennyiséget, de kifli és zsemlerajongók nyugodtan dagasszanak be dupla mennyiséget.

Legközelebb 6 péksüteményt formázok ebből a mennyiségből, viszont a kis császárzsemlében készült szendvicsek így igazi partifalatok lettek!  


Hozzávalók 8 db ~ 4 dkg-os kiflihez/ zsemléhez

25 dkg BL 80 liszt (Nagyi titka)
1,5 dkg élesztő
1 dl tej
1-1,5 dl víz (amennyit felvesz, hogy kicsit ragacsos, ruganyos tésztát kapjunk)
1 evőkanál tejföl
2 evőkanál olaj
1 teáskanál porcukor
1 púpozott teáskanál só

4 teáskanál olaj a dagasztáshoz, szezámmag, lenmag, mák és füstölt maldon só a szóráshoz.

A langyos tejben a porcukorral elkevertem az élesztőt és megfuttattam. Közben átszitáltam a lisztet, hozzáadtam a tejfölt, olajat, sót és vizet. Összeállítottam a tésztát, megcsorgattam egy kevés olajjal és lefedtem.
5 perc múlva könnyedén megdagasztottam – addig, amíg a tészta engedni és ragadni nem kezd – majd lefedtem és megcsorgattam megint egy kevés olajjal.
10 perc múlva újra megdagasztottam a fentiek szerint és megcsorgattam egy kevés olajjal és lefedtem.
20 perc múlva újra megdagasztottam a fentiek szerint és megcsorgattam egy kevés olajjal és lefedtem.
30 perc elteltével gyönyörűen megkelt a tészta és bársonyos lett.
A pizza tésztánál is ezt a dagasztási eljárást alkalmazom, így a tészta csodásan viselkedik és könnyű, levegős, mégis ropogós lesz.

Megformáztam. A tésztát kettéosztottam, 4 zsemléhez és 4 kiflihez.
A zsemléhez a tészta felét 4 részre osztottam, enyhén lisztes deszkán megsodortam addig, amíg úgy ítéltem, hogy görcsöt tudok rá kötni. Kötöttem rá egy-egy fél görcsöt, majd a felső szálat a görcs alá, az alsó szálat a görcs közepébe nyomtam.

A Kiflikhez a tésztából kis cipót formáztam, ami pihent addig, amíg a zsemléket megformáztam. Könnyed mozdulatokkal kinyújtottam egészen vékonyra, kör alakúra a tésztát. 4 részre vágtam és minden cikket a széles oldalánál még megnyújtottam egy kicsit, majd feltekertem kifli formára, és hold alakra hajtottam, majd a zsemlék mellé, sütőpapírral bélelt tepsire rendeztem.
Betettem a sütőbe az utolsó kelesztésre.




35 perc múlva kivettem a tepsit a sütőből és 170 C fokra felmelegítettem. Így nagyjából 45-50 percet keltek még a péksütemények. Megspricceltem hideg vízzel és megszórtam őket.
170 C fokos sütőben 22 percig sültek, ahogyan a ropogós tejes kifliket is szoktam sütni.







Könnyű, ízletes, kívül ropogós péksüteményeket sütöttem. A tészta egyszerű, a „titok” a többszöri dagasztásban rejlik …


A zsemle vajas változata itt található.
Rendkívül népszerű ropogós tejes kifli receptem pedig itt.

4 megjegyzés:

  1. Nocsak. Nekem tetszik, hogy visszatértél.
    Akár így, akár úgy.

    VálaszTörlés
  2. Üdv, örülök, hogy újra köztünk! :) Könnyű és ízletes valóban!

    VálaszTörlés
  3. Kétszer néztem meg hogy valóban itt vagy? Örülök! A kiflik és a zsömlék nagyon csábítóak! Lehet hogy sort kerítek rá és kipróbálom! Köszi!

    VálaszTörlés
  4. Örülök, hogy újra "friss" dolgokat is olvashatok/tunk...!
    Elkészítettem a péksütiket, de szinte kalács-szerűen lágy tésztát kaptam, nem volt formázható.
    Így, lisztet adogattam még hozzá, hogy olyan állagú legyen,mint a képeiden.
    A 25 dkg liszthez a 2,5 dl folyadék ? = lehet, hogy elírás?

    És még valami, ha szabad kérdeznem:
    Hogy a áll a szakácskönyv-projekt?
    Edit

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails