Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2012. március 22., csütörtök

Mindennapi kenyerünk: békebeli kovászos fehér kenyér természetes kovásszal. Természetesen.









Jól bevált fehér kenyerem. Ez a mi mindennapi kenyerünk. Kizárólag aktív, természetes kovásszal, kenyérlisztből, vízből, és némi só hozzáadásával készül.
Ettől a kenyértől nincs természetesebb és finomabb.

Néhány éve vettem a fejembe, hogy tökéletes kovászos kenyeret akarok sütni. Most úgy érzem, hogy végleg révbe értem. Majd' két éve, amikor elkezdtem a blogot írni, ezekkel a gondolatokkal indítottam a legelső bejegyzéseim között a kovászos kenyérsütésről szóló sorozatomat:

„Bármennyire is szeretnénk karcsúsító indíttatással kiiktatni a kenyeret az életünkből, nem megy olyan könnyen mindenkinek.
Ez megint egy olyan kérdés, hogy erőltessük-e azt, ami természetellenes. Hiszen a kenyér olyan alapvető táplálékunk, hogy még a vegetálást is úgy aposztrofáljuk, hogy „csak vízen és kenyéren”.
Végül is döntse el mindenki maga, hogy mit akar megvonni a testétől ilyen vagy olyan indíttatásból, én most éppen ellentétes korszakomat élem.
Korábban is sütöttem időnként egy-egy finom és egyszerű magvas bucit főleg nyáron, a grill ételek mellé, de amióta kovászt nevelgetek, azóta teljes mértékben magával ragadott a házi kenyér és péksüteménysütés szenvedélye.
Amikor a házi pékség szenvedélyünkké válik, akkor már nincs visszaút. Egyre több mindent szeretnénk kipróbálni, és ezt nem tesszük rosszul, tapasztalatból beszélek.

Nekem soha nem volt kenyérsütő gépem, van korondi kézzel faragott kelesztő tálam már vagy 15 éve, beszereztem mellé még egy közkedvelt márkájú műanyag kelesztő tálat is, ezekkel és a két erős, és ügyes kezemmel ragyogóan elboldogulok már jó ideje.
A dagasztás és hajtogatás számomra olyan szenvedélyesen kedvelt művelet, hogy semmi pénzért nem mondanék le róla. Érzem a kezem alatt, ahogyan a tészta engedelmeskedik nekem, mert jól bánok vele.” 2010. 06.28.

Most már végképp elmondhatom, hogy igazi szenvedélyemmé vált a kovászos kenyérsütés. Természetes kovásszal, természetesen.
Követőimtől minden nap kapok leveleket azzal kapcsolatban, hogy a korábbi próbálkozásaikkal ellentétben, az általam bemutatott technológiával lényegesen jobb, mi több, nagyszerű kovászos kenyereket sütnek. Szívből örülök ennek!

A napokban sütöttem ezt a békebeli kovászos fehérkenyeret. Pontosan ugyanúgy, mint azt itt már bemutattam:

Békebeli kovászos fehérkenyér – dagasztással, természetes kovásszal, cserépben sütve



Most is cserépben sütöttem, bevallom, nekem a mázas cserép jött be a natúr cserép ellenében. Natúr cserépben is csodaszép és nagyon finom – félbarna – kenyeret sütöttem, de a mázas cserepem karcsúbb, így szebb a formája az egykilós kenyérnek:

Pataki tálban sült félbarna kovászos kenyér - teljes kiőrlésű tönkölyliszttel, természetes kovásszal. Természetesen.



Ez esetben melegszendvicskrémeket kevertem a frissen kisült ropogós héjú, puha belezetű kovászos fehér kenyérhez. Legközelebb erről mesélek. 





Érdemes bepillantani házi pékségembe. Itt gyűjtöm korábbi házi kenyereim receptjeit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails