Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. október 15., szombat

Őszi kalácskenyér és zsemlék- lilahagymával, szalonnával, dióval és más finomságokkal dúsítva









Valami egyszerűt és mégis különlegeset szerettem volna sütni ezen a napon. Kenyeret is és zsemléket is. Zsemléket egy újabb különlegesnek mondható hamburgerhez, kenyeret pedig sok minden máshoz, de most csak a kenyérről beszélnék. Nálam mindig, minden összefügg valami mással, úgyhogy nehéz keveset mesélnem az ételekhez.
6 zsemléhez és egy kis veknihez 60 dkg lisztből gyúrtam tésztát.
Hozzávalók:
60 dkg átszitált finomliszt
2 dl langyos tej
2,5 dkg élesztő
2 evőkanál porcukor
8 dkg olvasztott, de nem meleg vaj
1 dl tejföl
2 tojás
2 teáskanál só

A „töltelékhez”:
10 dkg kolozsvári szalonna kis kockára vágva
10 dkg lila-, vagy mogyoróhagyma apró kockára vágva (ez a kenyér most kibédi lilahagymával készült)
5 dkg friss, idei dió durvára vágva
5 dkg száraz percorino sajt (parmezánnal helyettesíthető) durvára reszelve
1 teáskanál morzsolt oregánó
1 teáskanál morzsolt kakukkfű
1 evőkanál vaj, vagy libazsír

1 tojás sárgája egy teáskanál tejszínnel elkeverve
2 evőkanál durvára tört vegyes gabonapehely
1 evőkanál lenmag
2-3 dkg füstölt sajt

A lisztet elkevertem a sóval. A tejben megfuttattam az élesztőt a cukorral. Összegyúrtam az összes hozzávalót és 10 percig letakarva pihentettem. Ekkor könnyedén, de alaposan megdagasztottam. Úgy 10 percen át. Letakarva kelesztettem a tésztát 40 percig, míg nagyjából duplájára kelt.
Amíg kelt a tészta elkészítettem a ragut. Én most libazsírt használtam, ezen átsütöttem a szalonnát, de nem pirítottam meg. Hozzáadtam a fűszereket és a lilahagymát, néhány percig együtt sütöttem. Lehúztam a tűzről és hideg edényben hagytam kihűlni. Elkevertem a dióval és a sajttörmelékkel.




A tészta körülbelül egy kilót nyomott. 35 dkg-ot levágtam és letakarva félretettem.
A nagyobbik darab tésztába beledagasztottam a tölteléket/ragut. Könnyed mozdulatokkal, nem erőszakolva, türelmesen, míg fel nem vette a sok finomságot. Hagytam a kelesztőtálban és letakarva félretettem.
Most a kisebb darab tésztát vettem elő. Négyfelé vágtam és kis cipókat formáztam belőle, amiket a tenyeremmel meglapítottam. Enyhén lisztes felületen letakarva hagytam pihenni.
A nagyobbik darab tésztából levágtam egy 16 dkg-os darabot, amit kettévágtam. Megformáztam úgy, mint az előzőekben leírtam és a többi zsömle mellé tettem.



Most a kenyeret formáztam meg. Először cipót formáztam, majd rúdkenyeret, úgy, ahogyan a gyökérkenyeret szoktam. Végül megcsavartam, ahányszor csak tudtam, hogy ne sérüljön a tészta.
Olajjal kikent, búzadarával megszórt 30 cm-es pástétomformába tettem a kenyeret kelni, természetesen ruhával letakartam.




A zsemléket körülbelül 30 percig kelesztettem a ruha alatt. Megkentem őket a tojássárgájával, a sima zsömléket megszórtam finomra reszelt füstölt sajttal és megszórtam lenmaggal, a két szalonnás zsömlét pedig megszórtam a durvára tört gabonapehellyel.
180 fokra előmelegített sütőben 18 percig sütöttem őket.




5 perccel azelőtt, hogy a zsömlék kisültek volna, megkentem a kenyeret is tojássárgájával és megszórtam a durvára tört gabonapehellyel. 40 percig sütöttem.



A zsemléket még langyosan elpusztítottuk fasírtburgerhez, a kenyérrel pedig további terveim voltak. Mindkettőről legközelebb mesélek.



Érdemes benézni korábbi kenyereim, kelt tésztáim és leveles pogácsáim receptjeim közé is.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon szívesen írnék a poszthoz hozzászólást, de csak sóhajtozni tudok...

    VálaszTörlés
  2. ...Gondolatban szelek egy karéjt,... majd még egyet,... megkenem a hűtőmben lévő Balla Enikő kecskefarmjáról való krémes kecskesajttal... Hmmmmmmm!
    Már rég volt ilyen fenséges - és diétás! - reggelim!... :))

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails