Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. október 4., kedd

Saltimbocca alla Romana fokhagymás-vajas spenóttal, grillezett koktélparadicsommal és francia krumplipürével







A zsályaültetvényem hasznosítása már hetek óta foglalkoztat, mostanában több zsályás étel is került az asztalra. Az elmúlt napokban hagymás-zsályás csirkemájpástétom és friss zsályával szalonnába göngyölt máj. Egy korábbi receptemet mangalica szalonnába göngyölt kacsamájat is szívesen ajánlom, egy-egy zsályalevéllel megbolondítva.
A friss zsálya erőteljes ízű fűszernövény, nekem az a véleményem, hogy nem igen pancsolhatjuk bele mindenbe, úgy, mint például a friss kakukkfüvet. A kakukkfű még akár az omlettben is „jól érzi magát”. Viszont, ha jól választjuk meg a zsályához az ételt, akkor csodát teszünk vele.
Nem hiába az egyik leghíresebb olasz az étel a saltimbocca alla Romana, hiszen amilyen egyszerűen elkészíthető, annyira különleges a végső az íz hatás.
Van egy kedvenc olasz éttermem a fővárosban, ott gyakran rendelem ezt az ételt. Említettem már, hogy nekem az olasz húsételek az elsőszámú kedvenceim az olasz konyhában, ugyanakkor a tészta-, és előételeket, valamint a pizzát is kedvelem.
Több borjú étel is van az oldalon, szerencsémre van megbízható beszerzési lehetőségem fiatal növendékre.
5 szelet borjúkarajt, azaz hátszínt készítettem elő. Az eredeti recepttel ellentétben nem pármai, hanem Serrano sonkával készült, mert most ehhez jutottam hozzá frissen szeletelve. A Serrano mind színében, mind ízében, mind állagában erőteljesebb érlelt sonka, mint a Pármai, mely lágyabb, világosabb, simulékonyabb. Az ételemnek mégsem vált hátrányára a Serrano, hiszen én szeretem az erőteljes ízeket.
Hozzávalók 4-5 adaghoz:
5 szelet ujjnyi vastag borjúkaraj (12-15 dkg-os)
5 nagyon vékony szelet érlelt sonka, lehetőleg pármai vagy Serrano
5 hatalmas zsályalevél
Só, frissen őrölt zöldbors
10 dkg vaj
1 dl-1,5 nagyon jó minőségű félszáraz vagy száraz fehérbor (furmint, juhfark, szamorodni, cserszegi fűszeres) Olaszországban gyakran készítik marsalával.
A borjúszeleteket sóztam, borsoztam. Sima talpú klopfolóval meg lehet egy kicsit lazítani a húst előtte. Beterítettem egy-egy szelet Serranoval és zsálya levéllel. Fogpiszkálóval rögzítettem.





A vajat közepesen felhevítettem. Vigyázat, sem a vajnak, sem a húsnak nem tesz jót a túl magas hő. Most türelmesen és jól szabályozott hővel kell dolgoznunk. Először a rakott felével tesszük a tűzött hússzeleteket a serpenyőbe és 2-3 percig pároljuk a húst. Ne kapja meg túlságosan, mert nem marad a hús puha, szaftos. Megfordítjuk és 2-3 perc alatt a másik oldalán is megsütjük. Előmelegített tányéron 80-100 C fokra előmelegített, de üzemen kívüli sütőbe tesszük, amíg elkészítjük a pecsenyelevet.
A visszamaradt zsiradékba beleöntjük a fehérbort és nagy lángon felére besűrítjük. Lehúzzuk a tűzről és néhány kocka hideg vajat hagyunk elolvadni benne. A serpenyőt mozgatva egyenletes mártást kapunk belőle. A hússzeleteket visszatesszük a mártásba, és csak összemelegítjük.





A köretet előre összekészítjük, egy-egy szelet húst teszünk mellé, majd meglocsoljuk a pecsenyelével.
Jelen esetben francia krumplipüréből nyomózsákkal fészkeket készítettem. Ebbe kanalaztam bele a grillezett paradicsomot és fokhagymás-vajas spenótot. Így tálaltam.



Francia krumplipüré

6-8 db közepes sárga krumpli héjában főzve (sós vízben)
3-4 dl zsíros tejszín
6-8 dkg zsíros vaj
Frissen őrölt zöldbors és szerecsendió

Elkészítése:
A krumplit forrón meghámozom, összetöröm/átnyomom. A tejszínt a vajjal felforralom és kis adagonként a krumplihoz keverem. Végül fűszerezem. Van, hogy már a krémet is megízesítem, és végül csak beállítom a végső fűszerezést. Mennyeien finom krumplipüré!
Grillezett paradicsom
Recept itt.


Fokhagymás-vajas párolt spenót
Ehhez a körethez akár fél kiló friss spenót is elégséges. Az Új-zélandi fajta és a bébi spenót a legkiválóbb hozzá. Először bő vízbe áztatva, majd folyó víz alatt átöblítve konyhakész állapotba hozzuk a spenótleveleket.
Kétféleképpen is elkészíthetjük. Vagy csíkokra vágjuk és aránylag bő vajon, közepes tűzön pároljuk meg a spenótot félbevágott fokhagyma gerezdekkel.
Vagy forrponton lévő fazéknyi vízben egy-két percig forrázzuk, leszűrjük, kinyomkodjuk és szálasra vágjuk. Utána serpenyőben, félbevágott fokhagyma gerezdekkel vajon megpároljuk.
Mindkét esetben azonnal, forrón tálaljuk. A maradékot spenótkrémhez és töltelékhez is felhasználhatjuk.

Csak biztatni tudok mindenkit, hogy ne hagyja ki ezt a méltán híres olasz fogást. Borjúból szerintem a legfinomabb. Néhány nappal később elkészítettem a csirkés változatát, majdnem egészen más ételt kaptam, annyira meghatározó a hús alapanyag ebben az ételben.
No, nem lett kevésbé finom és népszerű a vacsoraasztalon, csak egészen más! Köretben is más készült a csirkés változathoz, de erről legközelebb mesélek.

7 megjegyzés:

  1. Csúcs, nekem már a burgonya tálalása is nagyon tetszik

    VálaszTörlés
  2. Ezer éve nem ettem saltimboccát! Amilyen egyszerű, olyan jó tud lenni, csak hát itt sehol zsályalevél..

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jól néz ki! Hétvégén töltött hús és burgonyapüré volt nálunk, a köretet ugyanígy tálaltam:D

    VálaszTörlés
  4. Remek, és a kisérők is jó ízléssel megválasztottak.
    Lénárd Sándor -a mennyország firmamentumát félrelibbentve- elismerően hümmög... :)

    VálaszTörlés
  5. Eddig is szerettem a receptjeidet, de most aztán totálisan le vagyok nyűgözve!!!! :))))

    VálaszTörlés
  6. A sörtésztában kisütött zsályalevél nagyon finom. Simán lehet eszegetni. Nálam így lett vége egy szép zsályabokor életének.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails