Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. december 18., vasárnap

Borjú cordon bleu, ha megadjuk a módját








Sokféle eredetmagyarázatot olvastam erről az ételről. Ha jól értelmeztem, akkor a megalkotójának ítélt elismerésről  (a korabeli mesterszakácsok elismeréséül szolgált a Cordon Bleu, azaz kék szalag, valahogyan úgy, mint manapság a Michelin csillag) kapta a nevét, vagy innen ragadt rá. Kék szalag - olyan elegánsan hangzik, éppúgy, mint az eredetinek feltételezett húsétel alapanyagai és elkészítési módja.

Miért is ne neveznék a pulykasonkával és trappistával töltött csirkemellet is cordon bleu-nek, ha nagyjából ugyanerre az ételre a polpetti elnevezést is szívesen ragasztják rá. Szerintem hívhatnánk egyszerűen sajttal és sonkával göngyölt csirkemellnek, rántva. 
Ugyanis szerintem a jelzett étel különlegességét a felhasznált alapanyagok összhangja adja. Az erőteljes ízű sajt, - az én olvasatomban sertéstől származó - nemes sonka, és egy hozzáillő hús alapanyag. Karaj cordon bleu-höz például én ementáli sajtot és akár füstölt tarját használnék. Csirkéhez pedig hajszálvékonyra szelt, sült-főtt combsonkát és ugyancsak gruyére sajtot. Persze ez csak magánvélemény.

Minden esetre, én mindig úgy tudtam, hogy a cordon bleu - az étel - az borjúhúsból és gruyére sajttal (gruyére típusú sajttal, vagy ementálival) valamint valamilyen nemes sonkafélével töltött, hagyományos panírba forgatott, vajon kisütött húsételt takar. 
Olvastam bélszínből készült változatról is, bevallom, én alapból a borjúra szavazok és annak karajára vagy esetleg combjára.

Most alkalmam adódott rá, hogy elkészítsem, ugyanis minden ide vonatkozó alapanyag a rendelkezésemre állt, így nagy örömmel álltam neki az elkészítésének. 







Az Anna burgonya, valahogyan adta magát ehhez a húsételhez, éppúgy, mint a jégsaláta, valamilyen öntettel. 
Volt úgy 2 dl mézes-mustáros szószom készen, keresve sem találtam volna illőbbet hozzá. Friss majonézből, dijoni és magyar mustárral vegyesen valamint akácmézzel készítettem. 2:1 arányban pedig tejföllel hígítottam a házi majonézemet.

Az Anna burgonyát már bemutattam, fehérhagymával és gruyére sajttal dúsítottam. A recept itt olvasható.







Hozzávalók 4 adaghoz:

4, egyenként 15 dkg-os borjúcomb vagy borjúkaraj
4 vékony szelet pácolt, nyers sonka vagy jóféle főtt sertés sonka
8 dkg gruyére sajt nagyon vékony szeletekre vágva (a Metroban kapható)
só, frissen őrölt bors, morzsolt kakukkfű  (lehet friss kakukkfű levél is)

Tojás, liszt, frissen őrölt – fehér – zsemle vagy kenyérmorzsa a bundázáshoz.

10 dkg vaj és egy evőkanál növényi olaj a sütéshez. Most 83 %-os parmigiano vajat használtam, amit az Intersparban vettem. 

A borjúcomb szeleteket enyhén megklopfoltam két fólia között. Sóztam, borsoztam (csak óvatosan, mert a sajt és a sonka is kifejezetten erőteljes ízű és sós). Kakukkfűvel fűszereztem.


A borjúszeletekre sonkát, arra sajt szeleteket fektettem, félbehajtottam, hústűvel megtűztem. Mivel nem bő olajban lesz sütve, így nem fog kifolyni a sajt töltelék, úgyhogy nem kell, hogy a szélek tökéletesen zárjanak.

Liszt, enyhén sós felvert tojás, frissen, durvára őrölt fehér morzsában bundáztam. A ropogós, tojással töltött reggeli zsemlék kivájt belét is felhasználtam.













A vajat az olajjal közepesen forróra hevítettem és mindkét oldalán 5-5 percig sütöttem benne a töltött borjúcsomagokat. A lényeg, hogy a sajt megolvadjon belül, a borjú pedig rózsaszín maradjon. Így lesz omlós, szaftos, ízletes és mutatós.







Az egy kilogramm krumpliból készült Anna burgonya, egy fej jégsaláta, 2 dl mézes-mustáros szósz mind mennyiségben, mind íz összefüggésben jól kísérte a cordon bleu-t.


Egyszerű, elegáns, és rendkívül ízletes szombati ebéd volt. 




1 megjegyzés:

  1. Komolyan fontolóra kéne vennem egy gyors utazást - hiszen már repülővel is lehet :-)

    Estére akár itthon is lehetnék:-)

    Addig is: küld.fény.post. lehet?
    A köretet feltétlenül feltéttel kérném! :-P

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails