Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. december 27., kedd

Párolt lilakáposzta




Ez a párolt lilakáposzta történetesen a karácsonyi libasülthöz készült, de mint tudjuk, a – szilveszteri – disznóságok egyik legkedveltebb kísérője is egyben.
Nem készítek valami gyakran, de ez pusztán annak köszönhető, hogy nagyon változatos nálam a kínálat, így egyes fogások csak ritkábban kerülnek sorra.

Sokszor belefutottam már túlpárolt, túl édes, kevésbé jó minőségű ecettől torokkaparós párolt lilakáposztába itt-ott. Úgy hiszem, ez a verzió kikerüli mindezeket a típushibákat.

A párolt lilakáposzta nagyon egyszerűen elkészíthető étel, szerintem ugyanaz érvényes rá, mint a többi egyszerű ételre, hogy kiválóságát a minőségi alapanyagok és a megfelelő elkészítési mód adja.

Nem csak ízében, de színében is teljes összhangban van minden hozzávaló benne. A köményt pedig csak diszkréten és őrölve használtam, mert nem hinném, hogy a fogunk alatt ropogó kömény daraboktól lenne igazán házias. A köményt viszont nem szívesen hagynám el belőle, hiszen a kevés, frissen őrölt kömény kerekíti ki a végső ízeket. 


Hozzávalók 10-12 adaghoz:

2 közepes fej, 1,5 kg friss lilakáposzta
2 közepes fej lilahagyma
2 evőkanál libazsír
3-4 evőkanál nád kristálycukor
2 dl Malaga bor (Marsala vagy más minőségi édes vörösbor)
4 evőkanál jó minőségű balzsamecet, például olasz
1 teáskanál só
½ teáskanál frissen őrölt kömény

Említettem már, hogy szívesebben csíkozom fel a savanyú káposztát is kézzel, nem pedig gyalultat veszek. Ugyanez a helyzet a friss, lilakáposztával is, nem szívesen reszelem vagy gyalulom, inkább késsel vágom fel. Miután eltávolítottam a torzsáját, olyan fél cm-es csíkokra vágom. A lilahagymát félkarikára vágtam.
Széles, vastagaljú serpenyőben készítettem, amiben jól elterül a káposzta. A forró libazsírra dobtam a hagymát, elkevertem és már tettem is hozzá a lilakáposztát. Magas lángon pirítottam, sűrű kevergetés közben. Amikor összeesett, akkor megszórtam a cukorral, néhány percig magas hőfokon pirítottam tovább. Utána sóztam, felöntöttem a vörösborral és fedő alatt körülbelül 25 percig pároltam -nagyon csendes tűzön -, míg megpuhult, de roppanós maradt a káposzta.
Végül frissen őrölt köménnyel fűszereztem, elkevertem a balzsamecettel, és egy-két perc elteltével lehúztam a tűzről. 









Mind ízre, mind látványra harmonikus lett a párolt lilakáposzta, talán még sohasem készítettem ennyire finomat. 



1 megjegyzés:

Related Posts with Thumbnails