Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. november 17., csütörtök

Zöldséges-rizses csirkeaprólék, azaz zöldséges-csirkeaprólékos paella






Kis zacskókban gyűjtögetem – a fagyasztóban - a csirkeaprólékot és a csirke szárnyhegyét. Semmit sem szeretek kidobni, amit ehető, mindennek meg van a maga helye egy-egy ételben, vagy alaplében. Amikor éppen semmi más használható alapanyag nincs az ember keze ügyében, milyen jól jönnek ezek a lehetőségek.

Arborio rizst mindig tartok itthon, ugyanis én ezt a rizsfajtát preferálom a paellához, ludaskásához, rucás kásához, vagy akár egy egyszerű zöldséges rizshez/paellához. Mondhatom, legalább olyan gyakran készítek paellát, mint egy rendes spanyol háziasszony. Nem is tudom hányfélét mutattam már be, az elmúlt alig több mint egy évben.

Érdemes megismerni a paella főzésének technológiáját - már, aki szereti a szaftos rizsételeket -mert a variációk száma végtelen. Éppen emiatt zöldborsót és zsenge zöldbabot is mindig tartok itthon, ez a két zöldségféle nálunk nem nagyon maradhat ki a paellából.

Minden alapanyag rendelkezésemre állt, a nélkül készítettem vacsorát, hogy nagyon előre kellett volna gondolkodnom.


Hozzávalók 6 adaghoz:


60-80 dkg csirkeaprólék: máj, zúza, szív, szárnyhegy vagy egész szárny

2 evőkanál olívaolaj

1 evőkanál libazsír

1 nagy fej fehér vagy vöröshagyma

2-3 mogyoróhagyma

4 gerezd fokhagyma

1 piros húsú paprika

2 evőkanál sűrített paradicsom

30 dkg (4 dl) Arborio rizs

9 dl alaplé (az aprólék főzéséből nyertem)

15 dkg zöldbab

15 dkg zöldborsó

1 nagy csipet sáfrány

1 mokkáskanál kurkuma (elhagyható, de kellemes színt és ízt visz az ételbe, valamint a spanyol konyha szereti a kurkumát:)

1-2 babérlevél

só, bors


Libazsírban (olívaolajban is lehet) üvegesre pirítottam a vöröshagymát, majd hozzáadtam a darabolt zúzát, szívet és átpirítottam. 2 gerezd zúzott fokhagymával elkevertem, sóval, borssal, kurkumával ízesítettem majd felöntöttem annyi vízzel, hogy ne lepje el egészen. Amikor majdnem puha volt a húsféle, akkor hozzáadtam a szárnyhegyet, és végül a májat is, de ezzel már csak rövid ideig pároltam, pörköltem az alapot. Közben a sáfrányt is hozzáadtam. A levet leszűrtem, kiegészítettem 9 dl-re és utána ízesítettem. A húsféléket félretettem.






Hozzákezdtem a „lényeghez”.

Az olívaolajban üvegesre dinszteltem a mogyoróhagymát. Hozzáadtam a piros húsú paprikát és a maradék zúzott fokhagymát. Hozzáadtam a rizst, a sűrített paradicsomot, majd a húsféléket, végül felöntöttem az alaplével és felforraltam. Egészen alacsony hőfokon a rizs főzési idejének függvényében pároltam. Ilyenkor nem kevergetem.

Amikor már majdnem az összes levet elitta, akkor hozzáadtam a zöldbabot, majd a zöldborsót. Ekkor szoktam rajta keverni egyet. Néhány perc múlva betettem a 180 C fokra előmelegített sütőbe, amit ezt követően üzemen kívül helyezek és 10-15 percig szikkasztom benne a paellát, hogy összeálljon, az összes levet beigya, de ki ne száradjon!









Nagyon szeretjük a paellát, színes, ízletes, változatos étel!

Szerintem érdemes beruházni egy paellás edénybe, mert abban készíthető el igazán ízletesen. Készítettem már serpenyőben is, azért úgy is ehető! :)



4 megjegyzés:

  1. - Mi készül a libából, kisfiam?
    - Töpörtyű.
    - És ezen kívül mi még?
    - Töpörtyű.
    - Na és ha este lefekszel, mi van a fejed alatt?
    - Párna.
    - És mi van a párnában?
    - Libatoll.
    - Nos, akkor mi készül MÉG a libából, kisfiam?
    - Töpörtyű.

    Ez ugrott be, hiszen Márton napja se régen volt. Minek alkalmából a múlt évben részesülhettem egyik gasztro-társunk ludaskásájából :-)
    Ezt is megkóstolnám szívesen.

    VálaszTörlés
  2. Nekem már a színe is nagyon tetszik

    VálaszTörlés
  3. Mormogi Papa: Nálam már az idén is kóstolhattál ludaskását! :))
    http://nemvagyokmesterszakacs.blogspot.com/2011/11/mandarinos-fuszeres-olivaolajban-pacolt.html
    ... ebben a posztban is elrejtettem a linket! :))

    Bianka: Ugye, hogy már a színe is étvágygerjesztő?! Hát még az illatok, és az ízek! Én esküszöm a paella technológiára, ha rizsről van szó! :)

    VálaszTörlés
  4. "Nem is tudom hányfélét mutattam már be, az elmúlt alig több mint egy évben."
    ...szerintem igen mód meglepődnél, amennyiben pontos számot mondanék! :)) Gyermekkoromtól eredeztethető ludaskása iránti olthatatlan, kívánós -ízhajhász!- szenvedelmem terelt az igényes, eredeti paella receptek felé. Ezek között is a tengerpartól távoli vidékek nyulas, csirkés, disznós húsokkal készültek hoztak igazán izgalomba, - ezek mondhatók a legközelebbieknek a mi ludaskásánkhoz... A te paelláid egyediek, különlegesek, -de nem hungarizál, ibériai hamis utánzatok...
    ...Csak azért mondom, mert a tieid egynéhányát próbáltam... :)

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails