Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2014. szeptember 6., szombat

Gyöngytyúkleves fürjtojással, ropogós gyöngytyúksült krumplipürével – vasárnapi ebéd






Két hét leforgása alatt kétszer is terítékre került. Tény, a gyöngytyúkból kivételesen ízletes leves fő akkor is, ha idei gyöngytyúkból készül, ez esetben még zsengének mondható húsa alkalmas a pirításra, tökéletes sült készül belőle.
Így vagyok a tyúkhúslevessel is, középkorú jércéből főzöm és akkor első osztályú sült készül a főtt prémium részekből. Persze ehhez a mutatványhoz tényleg kukoricán nevelt, kapirgálós szükségeltetik, különben sem a húslé sem a sült nem ér egy fabatkát sem.


Hasonlóan készítem a gyöngytyúklevest is, mint a tyúkhúslevest (jércelevest) kicsit több petrezselyem gyökeret és hagymát teszek hozzá, kevesebb répát és isteni ízt ad neki, ha hozzáadunk néhány szelet friss (vagy szárított és előtte beáztatott) vargányát. A gyöngytyúk félig meddig vadnak számít, így az erdők ízét magában rejtő vargánya tökéletes kiegészítője.

1 másfél kilós – idei - gyöngytyúk
2 kisebb sárgarépa
2 kisebb fehérrépa – gyökér
½  fej karalábé
1 cikk zeller
1 közepes póréhagyma fehér része
1 kisebb fej vöröshagyma
3 gerezd fokhagyma
8 szem feketebors
3 szegfűbors (a fokhagymával és a többi borssal teatojásban)
1 csokor zeller és petrezselyemzöld vegyesen
2 szelet vargánya

2 liter hideg víz
1 evőkanál Himalája só (tengeri sóból kevesebb is elég)

A gyöngytyúkot darabjaira szedtem, szemöldökcsipesszel alaposan megtisztítottam. 2,5 liter hideg vízben tettem fel főni. A májat csak a zöldséggel együtt szoktam beletenni. Amikor felhabzott leszedtem a habját és csendesre vettem. Éppen csak gyöngyözzön. Egy szűk evőkanál sót tettem hozzá és másfél órán át főztem. Én mindig innen számítom a főzési időt.
Amikor nincs már habja, onnantól egy kis tálkába szedem a zsírját és a tetejét a levesnek, ezt 15 percenként megteszem. Ezt adom ugyanis a tészta főzővizéhez. 

Most leszűrtem és visszamertem, mert a fiatal gyöngytyúk nem túl zsíros és a lének szüksége van néhány aranyló zsírpöttyre a tetején. J

Leveszöldséget pucoltam, daraboltam: sárgarépát, fehérrépát, karalábét, zellert, zöldpaprikát, , póréhagymát, a teatojásba fokhagymát, szegfűborsot, feketeborsot.

Bezöldségeztem a levest és még 1,5 órán át főztem. Levettem a tűzről, fél órán át pihentettem. 




 Leszűrtem, a prémium részeket félretettem: comb, mell, szárny. Ezeket hagytam kihűlni, majd nagyvonalúan sóztam, borsoztam.

Ujjnyi libazsíron közepesen forró serpenyőben ropogósra sütöttem a fűszerezett jércerészeket. Papírtörlőre, majd tálalótálba szedtem. Közben elkészítettem a francia krumplipürét, tálalásig melegen tartottam.

Csigatésztát főztem, leszűrtem, erre karikáztam a répát, a fürjtojás következett, majd az aprólékok, végül rámertem a tűzforró levest.





A sültet francia krumplipürével tálaltam.



A maradék főtt vagy sült gyöngytyúkmellből pedig első osztályú hússalátát készíthetünk:

Orosz hússaláta – gyöngytyúkmellből, fürjtojással



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts with Thumbnails