Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2010. december 15., szerda

Libatepertő - mennyei konyhai melléktermék




A Karácsonyi előkészületek kapcsán sort kerítettem arra, hogy friss, bőrös libahájból libazsírt süssek, hiszen ez elengedhetetlen kellék nap, mint nap a konyhámban, éppúgy, mint a Karácsonyi menühöz.

A másfél kiló libahájból mindössze alig több, mint 1 liter libazsírt nyerek, és jó kétmaroknyi libatepertőt, de még így is sokkal jobban megéri minden szempontból, mint máshol olvasztott libazsírt vennem.

A háziasszony megérdemelt uzsonnája ez esetben a libatepertő, természetesen némi kiegészítővel. Én mindig ezzel a körettel falatozom be- lilahagyma, csemege uborka, kovászos kenyér - még frissen, melegen a libazsír sütés kapcsán keletkező mellékterméket.

Már, ha nem libatepertős pogácsát sütök belőle! :)

Már ezért megérni, házilag libazsírt kisütni, nem is szükséges soha hosszasan rábeszélnem magamat!

Érdemes bepillantani "a nagy libalakomáról" szóló bejegyzéseimbe! :)

11 megjegyzés:

  1. Nagymama sütött ki régen zsírt - a zsírosbödön ott állt a kamrában, a jégszekrény mellett. A jégszekrényhez nyáron a "Jegeeeees ! Jeget vegyneeeek ! ! !" hozta a tömböt a vállára terített zsákon egyensúlyozva; a célszerszám jégcsákányt (nem azonos a filmbélivel!) beléakasztva. Aztán beletördelte-hasogatta a vödörbe, amiből bele kellett tölteni a jégszekrény tetején lévő nyílásba. Alul volt egy csap - ott eresztették le az olvadékot napokkal később…
    Persze hogy anayi nagyanyámról van szó :-)
    A zsír szagát nehezen viseltem - de a tepertő… sokak szerint melegen nem ajánlott de ha jól esik :-)))

    VálaszTörlés
  2. ...már elfogyott az a két maréknyi...

    Paella helyett (napok óta ígérem a kisfiamnak, csak közben rájöttem, hogy elfogyott a chorizo:-(( már sül a töltött krumpli a sütőben...
    Igyekszem mert ma különleges kóstolóra megyek...
    ...majd beszámolok róla!...

    Még vagyok egy kicsit...már ha van valaki a vonalban:-)... utána talán 10 után...már, ha még lesz valaki a vonalban:-)))

    VálaszTörlés
  3. Jó estét. Megjöttem, ettem, aludni mék :-)
    Hacsak... Hahó, van itt valaki?

    VálaszTörlés
  4. Szép estét drága Mormogi Papa!
    Nem régen vagyok "vonalban" én is, főzni főzök, de bejegyzést írni nincs időm...most dolgozgatom egyen, hátha ma felkerül...
    Tegnap, és ma kicsit el voltam....Skandihoz is csak egyetlen percre néztem be....

    VálaszTörlés
  5. No kérem, pedig vagyon egy történet, ami összeköti a gasztro-etno-kultúrát a bőrgatyával :-)

    Mindenesetre a történet így megyen:
    Egyszer egy vándorlegény (látszik, hogy rég volt :-) szállást keres estve, s hogy -hogy nem, éppen a bíró házánál kopogtat bé. A bíró még nem ért haza, de az asszony a konyhában savanyú tüdőt főz. Rááll, hogy a legény az istállóban aludjék, de vacsorával nem kínálja. A rotyogó edény azonban illatával mágnesként vonzza az aludni tőle nem is tudó vándort.
    Odalopakszik hát az ablakhoz, ahová a jóasszony hűlni tette ki az edényt - s azon forrón befal egy jó adagot belőle.
    Aztán gondolkodni kezd: nem lesz ennek jó vége, merthogy a hiány szemmel látható. Körülnéz hát, mit is tehetne - s az egyik pad támláján megpillantja a bíró ünneplő bőrnadrágját. (Tán csak nem Stájerországban?)
    Legényünk fogja hát a gatyát, s éles késével csíkokra vágja, s azon mód bele az edénybe.
    Kisvártatva jő a ház ura, s felettébb éhes. Az asszony feltálalja az étket, s a bíró nekilát jó étvággyal. Rágódik rajta, rágódik hosszasan - majd egy darabot kihúz foga rekesze mögül, s íly szavak hagyják el foga kerítését (copyright by Alexander Petofi):
    - Azt még megértem, asszony, hogy rágós a tüdő - de minek kellett gombokat varrni rá???

    VálaszTörlés
  6. Mormogi Papa: :)))

    Hogyan tudsz minden napszakban ilyen sziporkázó lenni?! Irigyellek!

    Közben "kiizzadtam" az új bejegyzést...remélem vacsoráztál már!...:))))

    Mostanában a főzés nekem jobban megy mint az írás...
    :)

    VálaszTörlés
  7. Olyan vagyok, mint a Zelefánt: nehezen felejtek :-)
    Ha csináltál képeket, akkor majdcsak megírod :-) Talán az új évben - mikor már "elmúla a bájgli" :-)))
    Most viszont szépen ágyba sziporkázom magamat.
    Jó éjt!

    VálaszTörlés
  8. ...éjszakára nem mersz élvezkedni egy kicsit a töltött krumplimon?!...:)))
    ...hagyd holnapra, ha fáradt vagy!

    Jó éjszakát, szép álmokkal!

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails