Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2014. február 2., vasárnap

Expressz croissant hagyományos tésztából (Michel Roux)








Sokféle péksüteményt hívunk croissantnak, pedig a hagyományos croissant nem csak attól croissant, hogy feltekerjük és olyan az alakja, mintha croissant volna. Ha valaki evett már igazi francia croissant, az nemigen veszi meg a pékségekben a leveles tészta pékkeverékből sütött, még pizzás ízesítésben is töltött kutyagumit, melynek tésztájából készül a pogácsa is és a túrósbatyu.

Kétféle, egészen hasonló tésztával is szoktam készíteni nagy ritkán hagyományos croissant. Dan Leppard és Michel Roux receptjei, eljárásai alapján. Mivel mindkettő embert próbáló mutatvány időben is, így ritka élvezet nálunk:


Croissant by Michel Roux – könyvajánló


Látom, hogy sokan sütnek „experessz croissant” Limara receptje alapján. Csoda jól néznek ki és biztosan nagyon finomak. Mivel én ragaszkodom a hagyományos croissant tésztához, gondoltam kipróbálok egy hasonló, egyszerűbb nyújtási eljárást, szem előtt tartva a hagyományos croissant tészta hűtési és nyújtási előírásait, mert én nem csak a croissanthoz hasonlót, hanem ugyanolyat szerettem volna sütni.  

Az igazi croissantból nem érdemes a vajat kispórolni, hiszen ez a lényege. A vajat viszont bele kell dolgozni a tésztába, így nagy csodák nincsenek. Úgyhogy a több összetevős, kevesebb vajjal készült tészta is biztosan nagyon finom, de semmiképpen nem tudja teljesíteni a hagyományos, igazi croissant elvárásait. 

Jelentem, hogy a kísérlet sikerrel zárult, habkönnyű, vajas, ropogós croissantokat sütöttem, nagyjából feleannyi idő alatt, mint eddig. A hagyományos croissant tészta arányait és elemeit megtartva. 
Sajnos így is későre nyúlt a befejezés, így hihetetlenül pocsék képekkel szolgálhatok, de ígérem, hogy legközelebb pótlom a hiányosságot! J

Hozzávalók 8 nagy vagy 16 db kicsi croissanthoz:

25 g élesztő
250 ml langyos 3,5 %-os tej
500 g liszt
12 g só
50 g kristálycukor
275 g hideg, kemény vaj 7 kockára vágva
1 tojássárgája 1 evőkanál tejjel és csipet sóval elkeverve a kenéshez

Nem dolgozom géppel, így a langyos tejben egy kis cukorral megfuttatott élesztőt apránként a sóval, cukorral elkevert liszthez adtam és kézzel összedolgoztam. Addig dolgoztam, míg ruganyos tésztát kaptam. Langyos sütőben 1 órán át kelesztettem lefedve.
8 részre vágtam, kis labdákat formáztam, de nem dolgoztam meg nagyon a tésztát.
Egyenként kinyújtottam vékonyra, kör alakúra. Én 8 nagy croissant készítettem, így a lapot a deszka magasságához mérten nyújtottam ki.  Az első lapra ráreszeltem a vajat és lefedtem egy újabb lappal. Megint ráreszeltem a vajat és befedtem, míg minden lap és az 7 kocka vaj el nem fogyott.

Finoman nyújtottam az egymásra helyezett lapokon, végül olyan 5 mm magasra sikerült. Frissen tartó fóliával lefedtem és tél lévén nem a hűtőbe, hanem olyan 5 C fokos hidegre tettem.
Fél óra múlva megint nyújtottam rajta, hogy a vaj egészen „elolvadjon” a tésztában. Félóránként még háromszor nyújtottam rajta és tettem ki a hidegre lefedve.

Végül a kört 8 részre vágtam és még egyenként nyújtottam rajta. Kicsit bevágtam a talpánál és feltekertem. Néhánynak nutellát tettem a talpára és töltve tekertem fel.

A kész „kifliket” sütőpapírral bélelt tepsire rendeztem (4 nagy croissant/tepsi) és langyos sütőben 2 óráig kelesztettem.

Amikor megkelt, megkentem a tojásmázzal és a nem töltött croissantokat szezámmaggal elkevert tört napraforgó és tökmag keverékével szórtam meg. 













170 C fokos sütőben 14 percig sütöttem őket.

A magvas croissantokból szendvicset is készítettem a Kisfiamnak másnap tízóraira, rettenetesen ízlett neki, nem kevésbé a nutellával töltöttek! J

Köszönöm Limarának az ötletet, amit felhasználtam ahhoz, hogy én hagyományos croissant tésztából készíthessek rövidebb idő alatt igazi croissant!


Korábban készült hagyományos croissantjaim:


Croissant by Michel Roux – könyvajánló










1 megjegyzés:

  1. Imádom az írásaidat :) na és a receptjeidet is :) Ezt fodom legközelebb átvariálni kovászosra,majd beszámolok.Edit

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails