Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2011. december 11., vasárnap

Lucskos káposzta bőrös sertésfejhúsból, füstölt sertésnyelvvel, kaprosan, csomborosan





Néhány hete is terítéken volt nálam a lucskos káposzta, akkor bőrös malaclapockával készítettem. Édes káposztából készült, viszont egy kis savanyú káposztával savanyítottam meg. Mondhatom, ismétlésre méltó volt.

Egy-két adagot megmentettem, hogy lefagyasszam, mert nagyon szeretem a kedvenc – fagyasztható – ételeimet az elkövetkező hetekben is visszatapsolni anélkül, hogy újra neki kelljen állnom a készítésének. A káposztafélék jól tűrik a fagyasztást, úgyhogy már előre tudtam, hogy legközelebb még nagyobb adag lucskos káposztát készítek.

Amikor az idei első kocsonyámnak nekikészültem, eszembe jutott, hogy egyúttal beszerzem a hozzávalókat a következő adag lucskos káposztához is.

A kocsonyához egy fél sertésfejet, egy első csülköt és egy nagyobb, füstölt sertésnyelvet szereztem be. Úgy döntöttem, hogy megosztom a húsféléket és ezekből készítem a lucskos káposztát.

(A kocsonya első osztályú lett, anyósomék is kaptak belőle, nagyon, de nagyon dicsérték. Én magam is nagyon elégedett voltam vele, a tálalási variációk is nagyon jól sikerültek.)

A sertésfej bőrös pofahús részét csontoztam ki a lucskos káposztához, a csülök nagyobbik, húsosabb felét is kicsontozva, de a csontokat is megtartva használtam fel. A hagyományos füstöléssel készült sertésnyelv vastagabbik részét főztem ebbe az ételbe. A sertés fülét megfeleztem a két étel között.


A húsféléket közepes nagyságú kockákra vágtam, a nyelvet nyersen felkarikáztam. Nem is áztattam ki, hiszen szükségem volt a teljes íz tartalmára.


Hozzávalók 8-10 adaghoz:


1,2 kg vegyes, bőrös hús (lásd fentebb)

20 dkg nyers, füstölt sertésnyelv

30 dkg vöröshagyma (most sonkahagymát használtam)

2 nagy gerezd fokhagyma

2-3 babérlevél

10 szem feketebors

2 dl száraz cserszegi fűszeres

1-2 macskapöcse-paprika

1 evőkanál só


1,6 kg édes káposzta (közepes kockákra vágva)

30 dkg savanyú káposzta (egy apró fej, csíkokra metélve, torzsája kivágva)



3 dl tejföl

1 csokor kapor levelei összevágva

1 teáskanál morzsolt csombor (borsikafű)


Teljesen ugyanúgy készítettem el a lucskos káposztát, mint utóbb – részletes leírás ebben a bejegyzésben - az alábbi eltérésekkel:

- amikor a hús alapot pörköltem, akkor zúzott fokhagymát és száraz fehérbort is adtam hozzá

- a kaporral együtt egy teáskanál morzsolt csombort is adtam hozzá

- a fűszerpaprikát most elhagytam

- a kellemes füstölt ízt most a nyelv, nem a füstölt szalonnabőr biztosította
















Az alapverzió mindig ugyanaz (az elkészítési mód és az arányok is nagyon rendben vannak), de úgy hiszem legközelebb is újra más sertéshúsféléből készítem, mert nagyszerűen ki lehet használni ebben az ételben a bőrös sertéshús minden változatát.

Alaposan kikevert, szobahőmérsékletű tejföllel és kovászos kenyérrel tálalva az igazi!



1 megjegyzés:

  1. Végre egy oldal, ahol nem sütemény van. Félreértés ne essék, szeretem a süteményeket, de hogy bármerre nézzek, mindenhol csak különböző sütiket látok, még akkor is, ha közelg a Karácsony, ez már sok nekem. Ez a lucskos káposzta nagyon guszta, s ízvilágát illetően sokat ígérő.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails