Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2012. január 3., kedd

Jalousie, a maradékok megmentője: maradék sült húsból készült sajtos-pórés pástétom tésztában sütve











Nem ez az első jalousie recept az oldalon. Nem készítek túl gyakran, csak akkor, amikor kilátástalan egy adag maradék sült hús sorsa. Inkább a sült csirke vagy sült tyúk maradékból készül nálam, most viszont a malaccsülök maradékát hasznosítottam, már másnap. Mondhatni még frissen, majdnem melegen.
Tervszerűen haladtam az újév első napjaira betervezett ételekkel, nem számoltam maradékkal.
Mindössze 25 dkg bőr nélküli csülökhús maradt, nem akartam pakolgatni, vagy hagyni, kiszáradni, ezért gondolkodtam el rajta, hogy mit is kezdjek vele. Szinte azonnal jött az ötlet.

Évekkel ezelőtt találtam rá erre az általában hagymás, sajtos, gombás húspástétommal töltött tésztára, ahol a pástétom sült húsból, a tészta leveles tésztából készül. A zsaluszerű formázásról kapta a nevét, ami roppant találó. Az elsők között posztoltam az ételeim között.

Hadd ejtsek néhány szót a legutóbb kikísérletezett kelt tésztámról, amivel a sajtos-kolbászos kifliket is sütöttem. Körülbelül olyan szinten vált be, mint a kovászos kenyértésztám vagy a pizza tésztám. Egyszerűen kifogástalan. Ízletes, könnyű, jó a tartása, akár két napig is friss marad. 

Még jó, hogy nem veszek a jalousie-hez kész leveles tésztát, amikor ilyen csodás kelt tésztát tudok, ráadásul a saját receptemből sütni. Hozzáláttam hát a könnyű vacsorához, uzsonnához.

Mozgó töltelékmennyiséget adok meg, mert ez a tészta mennyiség akár másfélszer ennyi tölteléket is elbírt volna, de nekem csak ennyi maradékom volt. 

Hozzávalók 6 adaghoz:

25-40 dkg maradék bőr nélküli sült hús (vagy pirított főtt hús) apró kockára vágva
4-5 dkg vaj
1-2 póréhagyma félkarikára vágva
néhány ág kakukkfű, vagy teáskanálnyi morzsolt
2-3 gerezd zúzott fokhagyma
15-20 dkg mascarpone vagy más semleges ízű tejszínes krémsajt
10-20 dkg mozzarella apró kockára vágva
Só, frissen őrölt bors
kis csomó petrezselyemzöld levelei letépkedve

50 dkg kész leveles tészta, vagy az alábbi leírás szerint készített 1 adag (80 dkg ) kelt tészta


A töltelékhez a vajon megpirítottam a póréhagymát a fokhagymával és a kakukkfűvel, hozzáadtam a húst és néhány percig együtt pároltam. Hagytam kihűlni, majd elkevertem a sajtokkal és sóval, borssal fűszereztem. Hozzáadtam a petrezselyemrügyeket és elkevertem. 









A jalousie-t nem feltétlenül kell sajttal megszórni, én most bőven megszórtam 15 dkg durvára reszelt gouda és parmigiano reggiano keverékével. Néhány sajtos pogácsát is szaggattam a formázásnál leeső, maradék tésztából.

A tésztát a sajtos-kolbászos kiflinél megadott alaptészta hozzávalói, és a chilis-mustáros virslivel töltött kiflik receptjénél megadott eljárás szerint készítettem el. 



A tésztát kinyújtottam pontosan egy tepsi méretűre és a korábbi jalousie receptem szerint megtöltöttem és formára hajtogattam.
Néhány csepp tejjel elkevert tojássárgájával megkentem és megszórtam a kevert sajttal. 























190 C fokra előmelegített sütőben 30 percig sütöttem, amíg a tészta megsült, a sajt megolvadt és megpirult. A pogácsákat 5 perccel hamarabb kivettem a töltött tészta mellől.

A sütőből kivéve 10 percig pihentettem, mielőtt megvágtam. Mutatós, ízletes, könnyű, mégis laktató vacsora kerekedett belőle. Csak ajánlani tudom mindenkinek, akinek van egy kis sült húsmaradéka.

A fenti kelt tészta alapreceptemet pedig ajánlom töltött kiflikhez, egyszerű sajtos pogácsához és bármilyen formájú töltött vagy sajtos tésztaféle elkészítéséhez! 









10 megjegyzés:

  1. Pólyás pástétom :-) Ez jutott eszembe :-)

    A jalousie (la, nőnemű) jelentései közül néhány összefügg egymással.
    Ablakredőny, zsalu, zsalugáter; illetve féltékenység... talán azért, mert a Közel-Kelet asszonyait zsalugázteres ablakokkal takart házakban "tartották" :-) Állítólag onnan vették át a zsalukat a franciák.
    (Valamint: ragaszkodás, buzgalom; irigység, irigykedés.)
    Hát, nem mondom, hogy nem irigykedem :-)))

    VálaszTörlés
  2. Maradékból van vagy sem, ez bizony nagyon néz ki! :)

    VálaszTörlés
  3. Direktben (nem maradékból)készítve is isteni lehet!!! :) Valóban irigylésre méltó!

    VálaszTörlés
  4. Ha azt mondom mennyei, nem mondtam semmit!! :):) Örök hála, hogy rátaláltam a blogodra!! :)

    VálaszTörlés
  5. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  6. Isteni finom!!! Köszönöm szépen a receptet!

    VálaszTörlés
  7. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  8. Nagyon jó recept, köszönöm :-) nekem nem lett még ilyen szép a rács, de majd legközelebb :-)

    VálaszTörlés
  9. vajon hol van a tészta leirása????????????????

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails