Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2012. február 9., csütörtök

Túrós pogácsa – házi túróval, libazsírral, egyszerűen!




A napokban kaptam fél kiló házi túrót egy barátnőmtől. A gazdaságukban tartott tehén friss tejéből készült, úgyhogy eredendően házi túróból gazdálkodtam.
A hétvégén a házi készítésű nutellám túrta ki a palacsinta töltelékéből, a túrós csusza pedig sajnos nem kedvence a gyerekeimnek. Ekkor nyilallt belém, hogy láttam már itt-ott csodaszép túrós pogácsákat.

Átolvastam pár igazán jó receptet (Gabojszánál és Mohánál) több is Ízbolygó túrós pogácsa receptjére utalt. Mivel nem készültem előre a pogácsára, fogtam és átírtam a készleteimre a szerzett ismereteket.

Szerencsére otthon vagyok a pogácsa és kelt tészták összeállításában, így nem jelent gondot, hogy összeállítsak egy újabb, jó tésztát. A leveles pogácsáim alaptésztáját is magam kísérleteztem ki, érdemes bepillantani a receptek közé, mert igazán egyedi ízesítésekben is megsütöttem már.

Bevásárlás előtti készleteim nem kényeztettek el, mégis olyan csodás tésztát sikerült összehoznom belőle, ami nem csak a műveletek során viselkedett jól, hanem akkor is, amikor forrón kivettem a sütőből a friss pogácsákat.
Amikor itthoni fogyasztásra sütök pogácsát, ritkán készítek nagy mennyiséget. Igaz, energia befektetésben jobban megérné, de nem sarkallom túlfogyasztásra a családot. Illetve a három-négynapos pogácsa bármilyen jó is a tészta, csak újramelegítve jó, ahhoz meg ott van a töltött káposzta. :)
Rendezvényekre, összejövetelekre sütöttem már 200 pogácsát is, nem is egyszer, úgyhogy nem fog ki rajtam a nagyobb mennyiség sem.
Természetesen az alábbi mennyiséget meg lehet duplázni, ez esetben egy egész hadsereg is jóllakik belőle! :)

A libazsírtól nem kell idegenkedni, ugyanis az élettani hatásai vetekszenek az olívaolajjal. Érdemes mondjuk itt utána nézni. Így, nemhogy "veszítettem", inkább "nyertem", hogy a vajat ez esetben libazsírra cseréltem. Szívesen használom a libazsírt kelt tésztákhoz, melyek megengedik ezt a cserét. A liszt "terhére" szívesen adtam több túrót a tésztához, a szűz kéz szerencséje is részben, hogy éppen jól eltaláltam az arányokat. 

Hozzávalók 50-60 db/2 tepsi  közepes méretű pogácsához:

30 dkg finomliszt
30 dkg tehéntúró
12 dkg éppen csak megolvasztott libazsír (15 dkg vajjal helyettesíthető)
1 tojás
1,5 dkg friss élesztő
1 dl tej
1 teáskanál porcukor
2 teáskanál só

A hajtogatáshoz/kenéshez kb. 1 dl alaposan kikevert zsíros tejföl

A pogácsák tetejének kenéséhez a fagyasztóból vettem elő egy tojásfehérjét (természetesen felengedtem), de elhabart egész tojással, vagy egy teáskanálnyi tejjel elkevert tojássárgájával is lehet kenni.


Az élesztőt langyos tejben a porcukorral megfuttattam. A túrót villával átnyomkodtam a lisztet átszitáltam és elkevertem a sóval. A hozzávalókból kellemesen rugalmas tésztát kaptam, könnyedén megdagasztottam. Lefedve 30 percre betettem a hűtőbe.

Nagyon kellemes állagú volt a tésztám, könnyű, bársonyos, enyhén lágy. Gazdagon lisztezett deszkán kinyújtottam 2 cm magasra és ecsettel vékonyan megkentem tejföllel.
Meghajtottam: fentről le, lentről fel, jobbról balra, balról jobbra. Rögtön kinyújtottam még egyszer, megkentem, meghajtottam.
(Az, hogy kétszer is meghajtogattam a tésztát és lekentem, körülbelül 5 percet vett igénybe, nem többet. Én szívesen meghajtom többször is a pogácsa és kenyértésztát, ugyanis szerintem ez a habkönnyű belső titka. Csodás kenyereket és pogácsákat sütök így. Nem csak külcsínre, de belbecsre is.)










Kinyújtottam újra, olyan 2-3 cm magasra és 4 cm-es szaggatóval kiszaggattam. A lehulló tésztát összegyúrtam, kinyújtottam, kiszaggattam.

Sütőpapírral bélelt tepsire rendeztem őket, aránylag sűrűn, mert nem olvastam róla, hogy nagyon megnőne a pogácsa.
200 C fokra előmelegítettem a sütőt.
Mire az összes pogácsát kiszaggattam, akkorra kezdtem lekenni az első tepsi pogácsát az enyhén felvert tojásfehérjével. Nem siettem, hadd keljen, de külön nem kelesztettem.

Mohánál olyan jól néztek ki a vegyesen szórt pogácsák, hogy én is előszedtem minden ilyesmit, amim csak volt. Mákot, tökmagot, szezámmagot és finomra reszeltem – gouda -sajtot. Legutóbb az omlós, sajtos rudakat is vegyesen szórtam, a pogácsákat és kenyereket is szeretem a változatos szórással feldobni.

Vegyesen megszórtam a pogácsákat és betoltam a forró sütőbe.

Az első adagot 20 percig, a második adagot 18 percig sütöttem. 




Csinos, mutatós, ropogós, belül pedig habkönnyű, puha, leveles pogácsákat sütöttem!
Még ugyancsak leveles lett, mert amit a tészta széléről szaggattam, azok rendesen el is másztak! Imádom az eldőlős, „öntörvényű” pogácsákat! :)

Vigyázat! Rettenetesen eteti magát! 



10 megjegyzés:

  1. uhhh kérem szépen ez valami eszméletlen guszta!!!

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörűek lettek a pogácsáid! Ezt a receptet már én is elkészítettem, nagyon jó recept, szerintem is isteni pogit lehet így sütni.

    VálaszTörlés
  3. Nagyon kívánatosak! :) Megkóstolnám szívesen...

    VálaszTörlés
  4. Húha, fele-fele arányban a cuccos? Ez igen! A jóból sosem elég:)

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm Lányok az elismerő szavakat, tényleg jó kis túrós pogit sütöttem! :) Annyira egyszerű ez a recept, hogy magam sem hittem, hogy ilyen nagyszerű pogácsa sül majd belőle.

    Igen, a fele túró, fele liszt szerintem ideális arány! :))

    VálaszTörlés
  6. Nem vagyok egy konyhatünder de ez a pogi nagyon jól sikerült.Nagyon könnyű elkésziteni.Isteni!

    VálaszTörlés
  7. Szia, böngésztem a recepteket a neten, és a tiéd levett a lábamról, ez a tejfölös hajtogatás remek ötlet:)) tészta begyúrva, reggel sütöm, remélem, ízlik majd a családnak.
    Köszi szépen!:)

    VálaszTörlés
  8. Ezt is megsütötem. Aprított medvehagymát kevertem a tejfölbe és hajtogatás előtt azzal kentem meg a tésztát. Kecsketúrót és joghurtot haszn@ltam. Csodás lett! Köszönet a blogért!

    VálaszTörlés
  9. Csodásak a pogácsák örülök, hogy zsírral csináltad,mert a kacsa-libazsír a legkönnyebben emészthető.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails