Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2012. február 1., szerda

Egyszerű, mégis különleges házi kacsamájpástétom - vízfürdőben








Bemutattam már néhány nagyon kellemes májpástétomot, főleg kacsamájból és borjúmájból. Legközelebb össze is állítok belőle egy receptválogatást. Szeretném bemutatni, hogyan készíthetünk egyszerűen ízletes, házi májkrémet, terrine-t, pástétomot.
A lényeg ezekben, hogy nincsenek benne nem odavaló dúsító alapanyagok, adalékok, tartósítószer és ízfokozók. Ugyanakkor a máj anyaghányada 80-95 %-os, a többi alapanyag mindössze fűszerek, vagy állagjavítók, melyek a kenhetőségért, vagy az összetartásért felelősek, mint vaj, tejszín, tojás.

Hízott kacsa vagy libamájból egészen tökélyre fejlesztettem a májpástétomomat – terrine-t, hiszen formában sütöm – a családom és vendégeim nagy megelégedésére:

Jól bevált konyakos kacsamáj pástétomom és "Les Halles" tatárbifsztek még fűszeresebben


Most pecsenye kacsamájból készítettem hasonlót, ennek az ára a hízott máj töredéke, lassan a tizede, úgy felment a hízott máj ára. Azt nem mondom, hogy teljesen ugyanaz az íz végeredmény, hiszen a hízott máj élvezeti értéke összehasonlíthatatlan. Inkább azt mondom, hogy hasonló, kellemesen krémes, ízletes pástétom is készülhet ezzel az eljárással és fűszerezéssel pecsenye kacsamájból is.
Természetesen van saját pástétom fűszerkeverékem, melyet az ilyen eljárással készült pástétomokhoz használok. Most a borókabogyót kihagytam belőle.

Szárnyas májpástétom fűszerkeverék - fél-egy kg csirke vagy pecsenye kacsamájhoz, attól függően, hogy mennyire szeretnénk, hogy fűszeres legyen:

¼ teáskanál őrölt babérlevél
¼ teáskanál frissen őrölt vegyes bors
¼  teáskanál szerecsendió
½ teáskanál morzsolt kakukkfű
1 teáskanál morzsolt majoránna





Szépséges kacsamájat vettem a piacon, mindössze fél kilót, mert így is 5 vacsoraadag májpástétom készült belőle. Olyan 12-15 dkg-os adagok.

Hozzávalók 5 adaghoz (szuflé formához)

50 dkg pecsenye kacsamáj
2 tojás
1 dl tejszín
½  adag pástétom fűszerkeverék
3 cl Tokaji Aszú vagy más nemes, édes bor, mint Malaga vagy Marsala
1 ½ teáskanál só

5 vékony szelet füstölt szalonna vagy bacon

A kacsamájat késsel alaposan összevágom. Keverőtálba teszem és hozzáadom az összes hozzávalót a szalonna kivételével. Alaposan turmixolom, hogy homogén – folyós – krémet kapjak.
Vajjal vagy libazsírral kenjük ki a szuflé formákat, ez a mennyiség 5 formához elégséges. A pástétommal töltsük meg a formákat.

Meleg vízzel töltsünk meg félig egy magasabb szélű tepsit. Melegítsük elő a sütőt 160 C fokra. Ültessük a formákat a vízfürdőbe és toljuk be a sütőbe.
Amikor kezd szilárdulni a teteje, úgy 10 perc elteltével, akkor fedjük be a pástétom tetejét a szalonna szeletekkel. Még 10 percig pároljuk a pástétomot, majd emeljük ki a vízfürdőből és hagyjuk a pulton hűlni.
Amikor meghűlt, fóliával betakarva tegyük a hűtőbe felhasználásig.










Késsel lazítsuk fel a pástétom szélét és borítsuk ki a formából. Friss zöldségekkel és, ha tehetjük frissen sült, ropogós héjú házi kenyérrel tálaljuk.







Jómagam félbarna svájci gyökérkenyeret sütöttem hozzá, és ezzel tálaltam. A férjem két napig reggelire, uzsonnára, vacsorára is ezt kért, pedig szereti a változatos étrendet.

Érdemes kipróbálni! 




7 megjegyzés:

  1. Éppen azon gondolkodtam, jó lenne valamit kacsamájból készíteni a hétvégére. Köszönöm az ötletet, biztosan kipróbálom. És már tovább is álmodtam, mert gyűjtögetem egy ideje a nyúlmájat is a mélyhűtőben, szerintem abból is finom lehet, talán kicsit más fűszerezéssel.
    De ha nyúlmájra is van valami hasonlóan ínycsiklandó a tarsolyodban, mindenképpen vevő vagyok rá.
    Bettus

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Törj össze 2-3 borókabogyót is és azt is add a fűszerkeverékhez. Nyúlmájhoz is kiváló lesz. Édes bor helyett adhatsz hozzá konyakot, viszont a nyúlmájat szerintem valami jó házi lekvárral, mondjuk áfonyával, vagy meggy lekvárral kínáld.

      Szerintem rendben lesz, de majd számolj be! ;)

      Törlés
  2. Az uzsonnát rendszerint kihagyom - egyébként jöhet :-)))

    VálaszTörlés
  3. Nagyon finom lehet:-)) A Metróban a pecsenye kacsamáj, a Corában a nyúlmáj akciós:-)) Én porhant csirkemájból szoktam készíteni, lassan sütve annyi liba vagy kacsazsírban ami ellepi, mikor megpuhul, botmixerrel kihabosítom..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Isteni lehet úgy is! Többféleképpen is elkészíthető, olcsóbb, jobb és finomabb, mintha a boltban vennék! Ez a lényeg! :)

      Én is szoktam nézi az akciókat, de húsban a piac nálunk verhetetlen. Jó kis piac van nálunk, isteni szerencse! :)

      Törlés

Related Posts with Thumbnails