Szenvedélyesen szeretek enni, főzni és utazni. Egy ideje itt írok ezekről a szenvedélyekről ...

2014. március 25., kedd

Aszalt vörös áfonyás svájci gyökérkenyér (Pain Paillasse)









Mindent nagyon szeretünk, ami aszalt vörös áfonyával készül. Legyen az sütemény vagy keksz:


Akár karácsonyra is: diós-tört csokoládés kekszek aszúban áztatott, aszalt vörös áfonyával


Most gyökérkenyeret sütöttem vörös áfonyával, és mondhatom, hogy nagyon finom lett. Ízletes, mutatós, különleges. Olívás-többmagvas gyökérkenyerekkel együtt készült, így mindenki olyan gyökérkenyeret választott a reggelihez és a vacsorához, amelyikhez nagyobb kedve volt:

Olívás-többmagvas svájci gyökérkenyér (Pain Paillasse)


Hozzávalók 2 gyökérkenyérhez:

45 dkg kenyérliszt BL 80
¼ teáskanál (1 g) szárított élesztő
3,8 dl langyos víz
2 teáskanál só
20-30 szem vörös áfonya durvára vágva

A lisztet elkevertem a sóval és az élesztővel majd hozzáadtam a vizet és kanállal addig kevertem, míg éppen csak összeállt a tészta. Folpackkal lezártam a tálat és 16 órán át hagytam szobahőmérsékleten kelni.

Amikor az idő letelt, a ragacsos tésztát erősen lisztezett deszkára borítottam és kipaskoltam olyan 3-4 cm magasra és megszórtam az összevágott vörös áfonyával. Meghajtogattam: fentről le, lentről fel, jobbról balra, balról jobbra, majd illesztéssel lefelé a deszkán hagytam pihenni 1 órán át.


1 óra múlva kettévágtam a tésztát és megformáztam a kenyereket. Először rúdformára, majd 4-5-ször megtekertem. Konyharuhát megszórtam teljes kiőrlésű búzaliszttel és ebbe csomagoltam a gyökérkenyeret. Mindkét formázott és csomagolt gyökérkenyeret szögletes jénaiba tettem és 1 órán át kelesztettem. 




Félidőben 300 C fokra kapcsoltam a sütőt, a fedeles tepsit a sütőbe toltam, a sütő aljába két vízzel töltött cseréptálat tettem, hogy megfelelő gőz keletkezzen.
Amikor letelt az utolsó kelesztés kivettem a fedeles tepsit és óvatosan beleborítottam a két kenyeret, hogy az alakjuk ne sérüljön. Megspricceltem hideg vízzel, a fedőt is, befedtem a tepsit és betoltam a sütőbe. Azonnal 280 C fokra vettem vissza a hőt, majd 20 perc múlva 260 C fokra. Még 20 percig sültek 260 C fokon a gyökérkenyerek. 1 órán át rácson hagytam hűlni őket.

Aranybarna, ropogós, belül pedig könnyű, levegős kenyereket sütöttem ismét. Az aszalt vörös áfonya szemek csak úgy mosolyogtak a gyökérkenyérből.


Imádok kenyeret sütni. Folyamatos sikerélmény. J






4 megjegyzés:

  1. Te tudsz VALAMIT!
    Múlt héten sütöttem én is egy gyökérkenyeret, kb. ilyen arányokkal és aznap még jó volt, de másnapra elnehezedett.Az én szívem pedig elszomorodott.Mi lehet a titok?
    Súgd meg nekem.Ilyen szépséget szeretnék én is sütni!!!!
    Marika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a baj, hogy fogalmam sincsen ... ugyanis ezt se dagasztani nem kell, a kelesztési folyamat is annyira egyszerű, hogy nem nagyon lehet "hibázni". Nem nagyon éri meg a harmadnapot nálunk, de két-három nap múlva is jó állagú marad ez a fajta kenyér - is - ...

      Törlés
  2. Lehet, hogy a hiba az én "készülékemben" van, de nem adom fel!
    Itt van előttem a minta.
    Gyönyörűk a kenyereid, meg a húsaid, meg a többi....túlzás nélkül....
    Marika

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails